Nu drar jag!!!!!!!
Klockan 19:07 går tåget till Skövde.. Sedan 19:42 därifrån med X2000 upp till Stockholm… Full av förväntan. FAN VAD ROLIGT DETTA SKA BLI!
Förmodligen min bästa helg i livet!

Ha det så kul på Solvalla… Vi får hoppas att Ludde inte gör slag i sin sak att stryka Going! Vore ju synd att missa denna underbara häst på tävlingsbanan. Lycka till, håller tummarna för vårt system… // Sofia

trro att det är ännu ett spel för galleriorna. han kommer fan att starta…
och ha det så trevligt i sthlm Rickard. kom ihåg… leta efter lite svampar!
Läste vad travskribenten Matts Olsson (ej att förväxla med det omplacerade popsnöret med samma namn) skrev i GT idag. Trav-Olsson, som för en ständig kamp att bli sedd, "skojade" till det med "jag vet inte om Lutfi Kolgjini har ett konto dit PR-pengarna från ATG går". Det skulle allt se ut det - en helg med hundratals miljoner på spel, och ATG skulle ha något som helst intresse av att att få banunderlaget ifrågasatt!
Nej, jag tror Kolgjini har spelat sina kort smartare än så! 1/ Han vill sätta press på banmästaren att göra sitt yttersta för att åstadkomma exakt det underlag som Ludde vill ha, 2/ om det blir fiasko så kan LK säga att "jag visste det, men jag ställde upp för publiken", 3/ han ger lite kalla fötter till delägarna i hästen som, delvis mot Luddes planer, absolut ville ha ut hästen i Elitloppet.
Det är klart att vi får se Going Kronos i Elitloppet! Om han mot all förmodan stryks tror jag att det beror på skäl 3, att Ludde till skillnad från de övriga ägarna inte känner sig helt övertygad om att hästen är redo för det här. För övrigt tror jag att Citation står som slutsegrare när finaldimmorna skingrat sig.
redo? skitsnack, klart som fasen att going är redo. Men vid en lös bana fungerar inte going och det har vi fått se bevis på innan(italien),,,,,varför starta världens bästa häst på den dålig bana som han är väldigt missgynnad av det.
"Mot all förmodan" skrev jag. Om Ludde vill ha parkettgolv så är det upp till honom, men ingen annan tränare verkar att ha något att invända mot en bana där man kör världstider på löpande band dagen innan.
"Skitsnack" är den typen av polemik som jag tycker är futtig, så jag avstår fortsatt diskussion.
men å andra sidan har ludde inte haft något problem med dagens bana, fakta kvarstår fortfarande att banan var dålig i fredags när ludde gjorde sitt uttalande.
men en bra bana är det minsta man kan kräva i elitloppet, särskilt när dem betalar flygreserna till andra hästar för flera miljoner.
Om ludde vet att han inte kan vinna med en dålig bana eftersom hans häst missgynnas kraftigt av det så gör han ju rätt i att inte slita ut hästen………..
Där är väl ingen häst som är gynnad av lösbana ??? banan var kanon i dag och lär inte vara sämre i morgon om inte vädret ställer till det .om GOING KRONOS skulle förlora så är det väl helt okej ändå mot detta motstånd .mitt tips är MR MUSCLEMAN
en del hästar missgynnas helt klart mer än andra vid en lös bana, Going är en häst som kräver väldigt bra fäste med tanke på hans stora steg/aktion.
Men nu är banan bra och därav finns inga problem………..
Själv hoppas jag verkligen 1/att banan blir perfekt för alla hästar, om så är möjligt, 2/ att Going Kronos gör bra ifrån sig, helst vill jag förstås se honom i vinnarcirkeln efter dagens tionde lopp!
Att Ludde är kinkig vad gäller banunderlag för sina hästar är välkänt, och inte minst gäller det förstås Going Kronos. Här är några uttalanden från våren:
"Är inte banan bra i morgon blir det ingen start på Åby för Going, så är det bara, säger Kolgjini".
(Travnet 11 april)
"När blir det dags för Going Kronos att slå den övriga världseliten: i Oslo Grand Prix, i Elitloppet, eller?
- Oslo Grand Prix är uteslutet, banan i Oslo är alldeles för hård, sen vill jag inte spekulera mer, säger Lutfi."
(Travnet 13 april)
Vad gäller Luddes vankelmod inför starten på Valla så kan man bl.a. ta del av de här uttalandena som finns på nätet:
…"det är för tufft att matcha Going Kronos mot världseliten redan i år så det blir inget Elitlopp för hans del".
(Föredrag Umeå februari-07)
" Elitloppet?
– Det är mer eller mindre uteslutet.
I procent räknat?
– Nu är inte jag så bra på procenträkning, men det ligger på tio skulle jag tro i dagsläget".
(Aftonbladet 18 april)
Ovanstående sade han alltså i Aftonbladet den 18 april. Exakt på dagen en månad senare låter det så här:
"För travnet.se berättar Lutfi Kolgjini att han för en och en halv månad sedan var säker på att starta Going Kronos i Elitloppet.
Men nu vet han inte. Därför låter han delägarna i hästen få bestämma ".
(Aftonbladet 18 maj)
När han var till "tio procent" säker var han alltså i själva verket enligt nästa uttalande redan säker på att starta hästen i Elitloppet.
Lutfi Kolgjini är ju den han är på gott och ont, men nog tycker jag att det finns anledning att ta hans uttalanden med en nypa salt (till Ronden uttalar han sig ju inte alls, däremot har han tre sidor hingstannonser i samma tidnings Elitloppsnummer, så bojkotten verkar inte vara total…)
Bara att hoppas att det blir en sportslig kamp och inget gnyende i efterhand från deltagarna!

efter Milord de Mellerays världsrekord i Harpers. så finns det väl bara ett svar på ifall banan är bra? den ÄR snabb och världsklass. inget annat kan sägas.
Ja, om banorna skall prepareras bara för att passa en häst (hur bra den än är!) och en tränare (hur gapig han än är…) så vet jag inte var man hamnar. Kanske borde man i rättvisans namn lyssna på sådana som Lufsen II:s tränare i ponnyloppet också? Å andra sidan är han nog nöjd, efter att hästen satt världsrekord idag på morgonen. Banan verkar alltså "OK" med Kolgjinimått, världsklass enligt andra…
Något annat: i "Sveriges största TV-tidning" presenteras Elitloppet i fyrans tablå som "Vinnare V65. Redovisning av dagens V65-tävlingar." Ungefär lika bildat som om VM-finalen i fotboll skulle presenteras som "dagens fotbollsmatch"…
På Tif:s förstasida kan man läsa att Erik Adielsson "inte vill uppfattas som tjurig". Liite vrång verkade han allt i intervjun efter Persos Yankees positionsbekymmer igår, trots allt! Bara mänskligt i så fall, tycker åtminstone jag…
Nu är det dags att kolla in vallastämningen på TV4+ snart, sedan blir det ett snabbjobb med dammsugaren innan det är dags att bänka sig med lilla virren, chipspåsen och kupongsamlingen inför årets verkliga julafton. Ser f.ö. hellre Weise än Lindskog i studion, apropå tomtar…