Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 802 ggr
Nijo
2007-05-28 00:19
0

elitloppet

herregud,   L'AMIRAL MAUZUN vann allt,,, trodde han skulle vinna försöket då jag fick höra att han skulle spetsa med stor sannolikhet, 17ggr degen:). men hela elitloppet var ju helt sjukt, sikken häst och framförallt som han krigade sig förbi på uploppet i båda loppen.

dock en sorglig dag för de svenska hästarna, men det var riktigt kul att Giant Superman var 5:a i mål! hade med stor sannolikhet varit minst 3:a om han fått det loppet som red chili pirat fick,,,,,tråkigt med spåren. Får väl glädjas åt södervall annars, stort för en sådan liten tränare att komma 3:a i elitloppet.

Rickard007
2007-05-28 01:07
0

#0, Och Going sög? Visste att den INTE skulle vinna… Visste att någon ifrån 1:a försöket skulle vinna men inte Going.. Smart som jag är lirar jag Red Chili då.. Cred åt Södervall som du säger ja… Bra gjort inte gått mycket i år…Thai Tanic trodde ingen på (inte jag heller) var trots allt 4:a…Citation var otroligt blek i finalen… Franske var ju grym.. Jean Michael Bazire är grym med…

Nijo
2007-05-28 01:16
0

du vet mycket din skitunge, allt jag hörde från dig var att going kronos vinner elitloppet………

ingen kommentar om hästen som du sade absolut inte skulle få vara med i elitloppet? Giant superman som var 5:a och besegrade alla förutom 1 svenska häst, och det från spår 5+8.

brutalaccent
2007-05-28 01:34
0

om jag inte såg fel så galopperade väll Going Kronos efter att han skar mållinjen i försöket??

jag tycker att Acclaim var kul att se, som gick med okej i rygg på Muskelmannen under sista bortre långsidan. orkade inte riktigt ända in och slutade utanför placering (6:a)

och jag kan inte låta bli att imponeras lite utav Mr Muscleman. mkt fin travare. värdig vinnare av finalen iaf…
Ron P satsade friskt, men det gick inte ända in.

Rickard007
2007-05-28 10:22
0

#2, Haha. Jo men kolla vilka som tog pengar och gick vidare.. BARA plankan typ. Han satt 4:e in i finalen… Alla i loppet hade tagit pengar med den resan.

#3, Ja det gjorde han lite nästan.. Nått steg iaf.

amandahandersson
2007-05-28 16:36
0

Jag visste att Going Kronos inte skulle vinna! ;) Redan innan första försöket! Jag tror nästan att någon annan kusk skulle göra det bättre bakom Going…!
Haha, jag som trodde att Ludde gnällde på banan för att ha något att skylla på när Going INTE vann Elitloppet (det sa jag samma sekund som jag läste att han hotat med att stryka).

L'Amiral Mauzun.. Vem trodde på honom? GRYM var han i alla fall!

Mr Muscleman stod för två bra lopp. BRA att han inte vann, sa Ludde, och bra att han inte vann, säjer jag. Då slapp vi se en halvtokig svensk tjej rida helnäck!!!
Thai Tanic höll jag på litegranna såklart, Goopen körde ju!!! ;) "Skitnöjd" sa Goop, och det är jag med!
**
Red Chili Pirat** ÄR nu bevisligen landets mest underskattade häst. Han kommer bli riktigt farlig i sommar, med Örjan Kihlström i sulkyn.

Jag och min kära vän Pilla spekulerade vilka som skulle vara farliga nästa år. Jag tror att Conyn Nobell, Going Kronos, Jocose, Jaded, Torvlad Palema och Red Chili Pirat är där, om dom får vara friska. Och kanske någon duktig som är 4 år nu? Typ Simb Chaplin, om han skäper sig, för han var inte bra i helgen.

Nijo
2007-05-28 17:06
0

red chili pirat fick maxlopp med toppform och maxprestation, var inte i närheten av att vinna, så aldrig i världen att han lär kunna vinna elitloppet nästa år.

vilke annan häst i det loppet hade varit minst 3:a med samma löpning som red chili pirat hade.

amandahandersson
2007-05-28 17:08
0

#6, men "vilken häst som helst" visade inte det just igår.

Nijo
2007-05-28 18:02
0

nä, för att "vilken häst som helst" inte fick den löpningen…….vad jag vill mena är att om han inte kunde utmana med den löpningen så lär han ju knappast kunna utmana nästa år heller då han med stor sannolikhet får sämre löpningar än detta året.

Visst är den en av sveriges bättre hästar, men inte mer.

sedan kan ingen ta ifrån honom att han var 3:a i elitloppet och bästa svensk…..

amandahandersson
2007-05-28 18:16
0

#8, jag menar det, han VAR bästa svensk, det finns nog många svenskar som är bättre, men dom presterade inte bättre. Och att han fick bättre löpning, sådan handlar ju om taktik, och det gör också lopp.
Jag tror Red Chili Pirat kommer växa, han har vunnit Åbys, och nu 3:a i Elitloppet.

Hannna
2007-05-28 19:26
0

Man kanske börjar förstå att det inte går att sitta i andraspår när det går 1.10 hela vägen? Förstår inte varför Hockey satt kvar i andraspår när han hade chansen att gå ner invändigt. Man sparar värdefulla metrar i varje kurva.

Men årets Elitlopp var kul! Väldigt öppet på förhand och en hård slutstrid till slut. Sedan var det synd att Ron Pierce inte kunde ta till sig de svenska systemet utan piskade skiten ur sin häst och fick totalt 87000kr i böter i försöket och finalen, för ej hållit rakt spår och drivning.

Rickard007
2007-05-28 19:33
0

#10, Visst.. Bara plankan som gick  typ.. Ron Pierce.. värre än FB Larsson!

amandahandersson
2007-05-28 20:09
0

Jag tycker ändå att en viss Going Kronos kanske borde byta kusk?
Visst - hästen ÄR en talang, hästen ÄR framtidens häst, hästen ÄR helt otrolig!
Men att Ludde tror sig kunna vinna från dödens i elitloppet!?!
Snälla, hästen är 4 år, den saknar den där "hårdheten" som dom pratade om… Going är GRYM, Going är helt underbar.. Men ja, han är bara 4 år. Och det här var väll hans första möte mot riktiga eliten?

Nijo
2007-05-28 20:10
0

#9 "men dom presterade inte bättre. Och att han fick bättre löpning, sådan handlar ju om taktik, och det gör också lopp."

Dem andra presterade väl lika bra och gick precis lika snabbt över uploppet, skillnaden var att dem hade sämre spår och enda anledningen till att Red chili pirat ifck det loppet han fick, var enbart pga han lottades till ett bra spår i försöket och sedan finalen. Det har absolut ingeta att göra med taktik, tur och inget annat att han fick bättre pår.

Rickard007
2007-05-28 20:13
0

#13, Nah… Inte hela sanningen.. RCP plockar nog ner GS nu iaf.

Hannna
2007-05-28 20:25
0

Ja spåret i ett sådant här lopp gör ju halva loppet, det går inte att ta längder till slut när vinnartiden ligger på 1.10.0.

amandahandersson
2007-05-28 21:01
0

#13, snacka om tur med Örjan Kihlström, gubben i lådan själv.. Inte för det här var någon gubben i lådan styrning, men ja. Det var en fin styrning, som vanligt av Kihlström. Taktikens man själv.

Nijo
2007-05-28 22:14
0

är väl inget spciellt med den taktiken? så hade alla andra kuskar också kört från det spåret och med den hästen,,,,iallafall alal dem som inte har häst nog att gå i 2:a spår och vinna därifrån.

Men visst är Örjan en GRYMT bra kusk, troligen sveriges bästa tillsammans med Takter.

Travel
2007-05-29 02:21
0

I stora lopp ska man hålla sig till plankan! Det löser sig nästan alltid eftersom några alltid kör för fort. Sparsamma lopp kan inte vara fel Richard eftersom man spar på krafterna till heat 2. Fredde körde taktiskt, tänk om Ludde gjort det då kanske det sett annorlunda ut. Obs Giant Superman gick till final och tog pengar! Är han fortfarande usel och ovärdig?

Rickard007
2007-05-29 09:41
0

#18, Ja med tanke på att alla med samma resa som han i loppen tar sig till final så…

Travel
2007-05-29 10:17
0

Men är det inte det som är poängen, att ta sig till final i elitloppet och därefter se till att få maxutdelning för sin häst! Så då borde ju det vara så att örjan och fredde är sveriges i särklass bästa kuskar (björn goop också) då de lyckades med bedriften att lotsa fram två usla hästar till final och ta pengar :-).

amandahandersson
2007-05-29 10:53
0

Fredde leder ligan över de som får mest varningar för felaktig drivnign (använt spöet mest), där varken Björn Goop, Erik Adielsson eller Örjan Kihlström finns med. Sen är Red Chili PIrat en bättre häst än Giant Superman.

Rickard007
2007-05-29 15:08
0

#21, Yeah!

Nijo
2007-05-29 18:36
0

men vad har det med saken att göra att Fredde får mest böter pga användning av pisk elr drivning, han använde knappt pisken i elitloppet och han drev knappt på hästen heller,,,,,,så det resonemanget kan du stryka direkt amandah.

Ja, just nu är väl Red chili prat sveriges bästa häst eftersom han var bäst av alla svenskar i elitloppet……..

eller så vet alla att så är inte fallet EGENTLIGEN!

Rickard007
2007-05-29 22:33
0

#23, RCP bäst i Sverige? Nää men det sa hon inte heller?

amandahandersson
2007-05-30 17:52
0

#23, jag har aldrig sagt att Red Chili Pirat är Sveriges bästa häst, men han var bästa svenska häst i Elitloppet. Och där talar ju placeringen för sig själv.
"Så då borde ju det vara så att örjan och fredde är sveriges i särklass bästa kuskar (björn goop också) då de lyckades med bedriften att lotsa fram två usla hästar till final och ta pengar :-)."
skrev "travel", och då kommenterade jag att Fredde vad den som använde spöet mest, och det ser INTE jag som särklass bästa kusk…

Nijo
2007-05-30 19:26
0

men snälla! vad fan har det att göra med hur bra kusken är om han använder spöet elr inte! 9 av 10 hästar går snabbare med körspö och när det används, i så fall betyder det att kuskar som INTE använder körspö är sämre!

sedan är det till stor del beroende på hästen, giant superman råkar vara en som har svårt att tända till och måste pushas mycket i loppen för att hålla farten eller ta i.

Sluta gnälla om att det är dåligt att använda körspö och piska hästarna också, är bullshit och inget annat eftersom hästarna känner knappt det.

amandahandersson
2007-05-30 21:02
0

#26, det är inte bullshit att piska hästarna, vi har en kusk i SVERIGE, och här är vi HÅRDA när det gäller varningar och böter av drivning, som står åtalad för att han spöade upp en häst under lopp! Och det finns ponnykuskar som blir avstängda för spödrivning.
Och jag säjer inte emot att använda spöet, jag själv skulle inte kunna köra utan det. MEN - man kan använda det på RÄTT sätt. Goop, Adielsson och Kihlström använder spöet, men nog fan gör dom det på RÄTT och ett bra sätt, vilket tydligen inte Fredde gör.

Rickard007
2007-05-30 23:12
0

#27, Helt korrekt.