Travsnack
Nu håller jag verkligen med dig lise-lotte efter Jaggens dopning,lägg ner skiten sluta med trav som sport,detta börjar likna alla övriga sporter,som friidrott,tyndlyftning,skidåkning m.m m.m,man blir besviken,lessen,förbannad och allt vad det heter,Detta gynnar inte travet,om jag ska vara ärlig och det ska jag så tror jag nog att det är väldigt nära nu för sista spiken i kistan,OM,OM,inget annat inträffar,med kontroller och annat runt omkkring travet,så tror jag att vi kommer att närma oss ett slut för travet????Idag är jag bara skitförbannad,ursäkta uttrycket.
lazze
Härligt lazze!
Gråt så blir du lättare :-)))
mvh
Bertil
Gråter inte Bertil,det är syndafloden som kommer och blir jag lättare av det,så återkommer jag tll dig,min vän.

lazze
Såja kompis upp med nosen!!! Till helgen är det väl du som ska håva in sekiner!?
mvh
Bertil
Min vän!min hästtokiga kompis!Oroa dig inte för de du,jag ska nog se till att du blir pojken med guldbyxorna.

mvh
lazze
Titta han ler, haaan leeeer!!!
mvh
Bertil

Seriöst nu men du har alltså ingen kommentar till denna händelsen - Bertil?
När man läser att det är ett franskt laberatorium som gjort en felblandning??????????blir man än mer mörkrädd,varför och vad denna blandning???????????När det går ut på detta viset,så visst blir det en stor skada för travet.
lazze
Jag tror inte fullt ut på att han fått i sig tolfenaminsyra via kontaminerat C-vitamin, även om det franska travförbundet tror det.
mvh/Thomas

Det är väl aldrig någon som åkt dit för otillåtna medel i kroppen som har en aning om hur de hamnat där. Antingen i detta fallet ett företag som påstås lyckats blanda så in i skogen åt helsefyr fel eller så är boxen inte rengjord eller kusk eller personer i närheten som själva äter läkemedlet och så hoppade det över till hästen när de gick förbi. Riktig skitsoppa detta - helt åt helsefyr.
Nej nu börjar det verkligen se ut som början till STOR svacka för travet.
Doping, ursvaga regler inom flera områden, balanseringsinfo som inte tas på allvar, oprofessionella domare, etc etc
Thomas,hur tror hästen fått i sig detta,om det nu inte är ett laberatorium i Frankrike som blandat till Doktor Jäkel och Mister Hyde drycken?
lazze
Jag vet inte, men officiellt så måste vi ju tror på det, tränaren får ju inge böter eller avstängning och att Franska travförbundet hade gått ut med en varning att inte köpa C-vitamin av nämnda leverantör. Jag köper bara inte det. Jag tror det är ett skådespeleri för att rädda anseendet på frankrikes största stjärna. Ingen tror väl att ha tillfriskade så mirakelöst på bara C-vitamin?
Men VARFÖR finns det ALDRIG någon/några som är ansvariga när någon/några åker dit för doping,alla slår ifrån,jag visste inte?Var det förbjudet?hade jag ingen aning om?Hur länge ska vi få leva med detta?Eftersom det alltid kommer att fuskas av oss människor,så varför lägga ner så mycke tid och pengar på att komma åt dessa fuskare när det ändå inte hjälper.SLÄPP SKITEN FRITT,SÅ FÅR ALLA INBLANDADE SE VART DET LEDER.Och samtidigt vi andra som är mot fusk och vilseledande information,vi struntar helt enkelt i att spela och stötta dessa varelser,för som läget är nu så är det vi som sattsar pengar,som gör att dom överlever och ser till att dom får lön m.m.m.m.Som sagt,jag är piss of på detta.Inte kul att höja någo/några till skyarna och man tycker att dom gjort ett jättejobb,och sekunden senare sparka undan benen på oss igen,för då är dom fuskare som dom då inte hade en aning om hur dessa förbjudna medel kommit dit.Bertil,nu är det ingen syndaflod längre,nu har jag grävit upp stridsyxan.
mvh
lazze

Det är naturligtvis bedrövligt att travet drabbas av allvarliga fall som doping. Samtidgt tycker jag att franskt trav många gånger agerat "skumt" för att försäkra sig att segrarna tillfaller franska hästar i de riktigt stora loppen.Inte nödvändigtvis doping, men andra "halvskumma" metoder. Gaddar sig samman mot utländska ekipage, försöker förhindra att bra hästar kommer med i loppen med MYCKET speciella och franskanpassade regler. Startförfarande som tillhör 1800-talet etc etc.
Att någon sedan väljer att fuska med ännu grövre metoder, dvs doping, när det handlar om så stora sgerpremier är ju botten, men jag tror att Frankrike tyvärr är mer om pengar än riktig travsport. Naturligtvis inte samtliga som håller på, men i den absluta eliten.
I Sverige tror jag risken för detta är minimal, men man kan ju aldrig vara 100%.
Detsamma tror jag gäller USA. Även där pratar vi fokus på pengar. En travhäst som inte får fin avelsvärdering blir ju i princip hamburgare efter 4-årssäsongen om de inte är absolut topp 30-40.
Låt oss hoppas att Sveriges trav inte drabbas på samma sätt. Risken är dock att Internet-spelandet bidrar till travets förfall. Men det är svårt att kämpa emot. Om inte travet funkar via Internet så satsas det på andra spel istället. Jag kan bara gå till mig själv. Jag har inte varit på en travbana på över 10 år. Mest pga för lite tid och bekvämlighet. Under mitten av 1980-talet var jag på Valla minst 1-2 gånger i veckan!
Nu får vi väl ändå efter alla negativa tankar se till och fokusera på nästa V75:a 
Hafor!Jag tycker att det är bra att det kommer upp och du!Det är inte vi som sitter här och gör dessa inlägg,som ser till att dessa neggotankar kommer upp,utan det är dessa jävla fuskare,eller hur?Hade det inte varit så,så hade vi inte heller behövt vara negativa.Och vad det gäller det svenska travet,så är åtminstone jag lite tveksam om det inte även här kommer att dyka upp större skandaler,hoppas jag har fel.Tråkigt också att Du blivit bekväm av dig,men det är väl åldern?Du börjar väl bli lite ringrostig????
mvh
lazze

#14 Lazze, det är åldern, ledig tid som passar och avståndet till travbanan - numera 15 mil, inget man gör över dagen ;-)
Dessutom gillar jag den snabba access man har till info via Internet. Nostalgi i all ära, det handlar om att hantera den nuvarande världens "regler". Internetspel kommer bara att öka vartefter bradband blir tillgängligt hos fler och fler. Dessutom ska vi icke heller glömma att i stort sett alla interssanta spelomgångar visas på TV4/TV4+ eller via abonnemang på ATG.se.
Jag ser ingen återgång till gångna tider.
Det var de min mormor alltid sa(en mycket sympatisk dam)TV kommer att bli människans fördärv,för att inte nämna Datorn nu.Vad är det för fel att träffas och umgås?Varför ska vi göra det genom datorer,telefoner e.t.c,ingen känner igen någon,alla gömmer sig bakom datorer och skärmar,då såger väl en delWebbcam,vilket umgänge.Det skulle nog va fan så mycke trevligare och mysigare om vi kunde delvis återgå till svunna tider.15 mil idag är ett stenkast,själv besöker jag nog travbanorna i fortsättningen,om inte annat för att känna skitlukten av hästar,för den kommer inte till dig via datorer Hafor,min vän punkt och slut för idag,åter till 75,an tycker Ni är lite snåla med inläggen till 75,an tidsbrist kanske?Men jag fixar detta var så säkra mina kameler.
mvh
lazze

Denna substansen finns inte i något läkemedel till människor registrerat i Sverige. Däremot har det vad jag förstått gjort det och till att lindra symtomen vid reumatism. Dessutom har man gjort studier på akuta migränattacker men resultaten har varit för osäkra. Däremot används (eller har använts?) det mot migrän i England, Danmark och Finland.
Däremot finns denna substansen i läkemedel som man ger till hundar och katter för "Inflammatoriska smärttillstånd i muskulatur, leder och skelett". Och för den som minns så var det diskussioner om "svart" medicin som florerade på några travbanor av läkemedlet Finandyn som är för hästar med de symtom jag nämnde ovan.
Och för den som minns ännu mer så var det väldigt många diskussioner kring ett läkemedel här i Sverige som påstods användas av en större tränare i Sverige. Och det intressanta - ett preparat som ska användas till hundar och katter och inte hästar. Och endamålet - antiinflammatoriskt för leder. Nu minns jag inte vilket preparat det var men man kom inte så långt med detta, tyvärr.
Då ska alltså detta företag göra preparat med C-vitamin samt även antinflammatoriska läkemedel i samma kedja, för annars kan ju inte denna substansen finnas i närheten av C vitaminproduktionen? C vitamin är vattenlöslig, Tolfenamsyra däremot är mycket svårlöslig i vatten. Många frågetecken skulle jag vilja säga.
Bra jobbat lise-lotte,mycke bra information,detta tycker jag egentligen också skall skickas till alla ansvariga inom travet,skitbra lise-lotte.
mvh
lazze
Kan tillägga att denna substans inte längre används på hundar och katter utan absolut vanligaste läkemedlet är Metacam som innehåller meloxikam

Båda läkemedeln finns för föreskrivare att använda sedan vilken man väljer har säkert sina orsaker.
Både styrka som halveringstid är det en väldigt stor skillnad på. Metacam kanske är "lättare" då preparatet finns för fler djurarter än hund och katt.
Hur som haver så kommer nog denna diskussionen att sakta försvinna bort i periferin. Själv skulle jag gärna vilja veta vad man säger och tycker i Frankrike om detta. Men den österikiska dopingaffären verkar vara ett minne blott nu när OS är över så … denna affären lär som sagt gå samma väg.

Ska bli intressant att titta på sändningen imorgon söndag där man ska ta upp fallet Jag de Bellouet.
Kan också rekomendera en titt på Melanders hemsida och just "Målbild Prix d'Amerique 2006 - i efterhand! " där "Jaggen" försvinner bort i periferin bildligt talat.

Å så gick jag och missade programmet - någon här som såg och kan fylla i. Framkom det något nytt i fallet?
Missade också,hoppas att det är någon som läser våra inlägg som kan delge oss de.
lazze

Nähäpp