Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 2074 ggr
[Fabtax]
0

Guld-Sven

Sven Berggren har lämnat oss, och plötsligt känner jag bara tomhet. Unga inom travet vet knappt ens vem Sven var, men för mig var han en av de stora, en legend inom travet.

"Sven hade varit större än Leif", sa hans far en gång när brorsan Leif var på väg att komma i ropet. "Bara han inte börjat hos Gustav Lennartsson. Det var då han lärde sig dåligheter." Nu gick det väl inte så illa ändå - Sven vann ju totalt över 2000 lopp…

Jag har massvis av minnen av Sven Berggren. Som den gången han åkte ner till Åby med Index, och ägaren sålt sin bil och satsat allt på vinnare på sin häst. Visst vann han!

Segermaskinen från Högfors, Izarra, 39 segrar på 119 starter, Roltite 40 segrar på 126 starter, Gay Two 41 segrar på 166 starter - Sven hade många segerstaplare. Och fantastiska körhänder! Som någon sagt: "Sven Berggren vann med de hästar som de andra körde galopp med i första kurvan".

Hade Sven varit en renlevnadsman á la Stig H hade han blivit hur stor som helst. För många av oss var han det ändå.

http://stallhanskarlsson.blogspot.se/2010/10/basta-kusken-pa-orebro-sven-med-pa.html