Favoriter som spikar?
med anledning av din fråga Thomas avseende mina spöken
så tänkte jag ge ett mer "fylligt" - varför inte dessa.
Och som storspelarna brukar säga det gäller att hitta chansspikarna. Men man ska för den skull inte rata allt av princip men söka svagheterna och antingen strunta i dem som spik efter de svar man fått eller plocka dem med minsta svagheten.
Avd 1; Arras - gjorde årsdebut senast efter 4 månaders uppehåll. En skör häst med ett lopp i kroppen och säkert inte tufft jobbad. Hade det varit en "bättre häst" skulle han säkert vara bättre denna gången men hästarna i lägre klasserna brukar väldigt ofta vara sämst andra starten efter uppehåll. Loppen från spets fått dämpa och då är det inte svårt att gå fort till slut och på mig personligen inte alls imponerat. Nu senast gick loppet i nästan 1,20 tempo större delen av loppet och att vara överlägsen då inte heller svårt.
Möter i loppet åtminstone en som tänker ladda och stanna kvar i spets och från dödens vinner Arras aldrig. Sedan har vi Ludde med i loppet som inte heller brukar skänka bort några metrar av ev vinstchans och så "Kakan" som man måste framåt med, väl.
Avd 2; Simb Lucille har en kusk som jag anser sätter ned chanserna. Skulle Örjan komma fram och ställa frågan så skulle Sjunnesson släppa direkt OM de nu skulle nå spets SL alltså. Det andra scenariot är väl att Sjunnesson sin vana troget lyckas hamna intill plankan och då får man lita till turen. Jag inbillar mig att stall Svantedt låser loppet med Vicken Miss i spets för att släppa till Gin T Annie där de kommer. Och skulle Simb Lucille lyckas pricka starten så lär inte Forsgren släppa till dem, frivilligt i alla fall utan dödens är också ett scenario i mitt badkar för Simb Lucille.
Avd 3; Jewish Bankers snabbjobb i veckan var tydligen bättre än det förra där han inte ens tog tag i bettet. Spår två i volt speciellt på sprinterdistans är väl det allra värsta spåret då det brukar laddas från de händer som håller i startsnabba hästar. Sedan har vi Ludde igen i loppet som han säger är "äckligt" nöjd med Joel J så han kommer garanterat att försöka. 87% då på favoriten känns klart intressant att försöka fälla. Fördelen här för favoriten - respekten för hästen innan loppet.
Avd 4; är väl inget lopp att leta spik ibland "favoriterna"
Avd 5; Informations Center favorit och med tyvärr Sjunnesson (nu börjar jag känna mig taskig) Spår 7 i volt och hon hamnar var, i spets vill man väl inte ladda en hetsig tjej så som sagt vart hamnar hon, dödens eller sist? En humörshäst som henne törs i alla fall inte jag luta mig tillbaka och spika.
Avd 6; Vilde Gral tjock i ett ben i veckan men det har tydligen gått ned nu men ett klart frågetecken. Startsnabb men det är 1:an, 2:an, 5:an, 6:an och 7:an också och det är vinklad vinge. Hästen har dessutom inte vunnit på V75 heller och går nu upp en klass. I mina ögon skulle Harmonic Silvio kunna vara en spik, står bra inne har spetschans och svårtuggad där och om man inte laddar allt kommer att få ett bra tempo till sin ruggiga speed. Sparat senast.
Avd 7; Gift To Europe en kanonhäst som dock haft ett stentufft schema och titta bara på de senast 4 loppen han gjort som varit stentuffa även dem. Visserligen inte det blodigaste silverloppet men distansen avskräcker väl för en del. Men trots det så står han inte speciellt bra inne i loppet vilket man kanske skulle kunna tro (innan man kollar) med tanke på de pengar han plockat. Mitt avslag här baseras således på min tveksamhet till om det finns form kvar och nu dessutom på lång distans (som han annars är mkt bra på). Och som bekant brukar de flesta försöka snygga till siffrorna i sista loppet. Fördelen här för favoriten - respekten för hästen innan loppet.
Bra inlägg Lise-Lotte, jag gillar när någon kan motivera varför man ska jobba bort vissa favoriter, även om jag inte håller med om alla din resonemang.
mvh/Thomas

#0 LL
V75-3: om Joel James ska kunna plocka 20 på de bästa över 1640 så får han nog gå 1,11 i tredjespår+dödens. Det tror jag inte han gör! Kanske låga 1,12, men det räcker inte!
Däremot kan det kanske vara befogat att varna pga spår 2 och volt.

#1 tack Thomas. Och att du inte håller med om allt - hur skulle det se ut om vi alla streckade lika
det är ju det som är charmen med trav.

#2 Hafor - jag ser inte Joel J som en vinstkandidat utan mer som ett ekipage som kan sätta färg på loppet och "röra upp det" - vilket jag gillar hos Ludde. Men det är som sagt inget streck för mig såvida han inte värmer som en demon då 

Btw, bra sammanfattning LL :-) Glömde tillägga det förut!