Svårlöst 75:a
Morgondagens V75:a ser onekligen inte helt lätt ut. Det finns inga direkta klara spikar och i flera lopp känns det öppet. Inga favoriter är klara så hur ska omgången sluta? Efter lite finurlande har jag bestämt mig för att satsa på lite utdelning, åtminstone så som det ser ut just nu!
Spikarna: Vi plockar bort favoritena och plockar fram de något mindre streckade. 3 - Inix Jubb i avd 2 körs av Jorma Kontio och alla vet att vill han vinna så gör han det. Viss oro finns dock för att 12 - Ninepoints Charlie ska hinna fram då det trots allt är ett långlopp men vi chansar bort honom! 4 - Clear Sign i guld är nästa hammare. Signalen är på tok för lågt streckad för tillfället och vi jobbar in spiken trots ett rätt öppet lopp.
Låset: Det finns verkligen inget vettigt lås i omgången. Möjligen skulle 4 - Jones och 5 - Power M.S kunna utgöra ett lås i avd 4 men det känns inte helt vattentätt så jag plockar med både 2 och 12. Hade det inte varit kort distans hade 12 - Keeping Julia fått tipsnick för både kusk och häst är favorit hos mig men med Örebros korta upplopp ska det till lite tur från bakspår!
Utgångarna: Eftersom omgången ser svår ut blir det till att ta två utgångar för att mäkta med en inlämning. I utgång 1 ställer jag 4 - Calamara Donna i avd 1 mot 4 - Eleonor Rigby och 11 - Onice Axe i avd 5. Jag tar visserligen med 11 - MBC i avd 1 men tycker det ska mycket till för vinst och spelar emot.
I utgång 2 tar jag de sista avdelningarna. Ursprungligen tog jag 4 - Svartmyrs Sigge i avd 6 mot 3 - Obama Gel i avd 7. Jag tycker egentligen att Obama i avd 7 ska kunna ha vettig chans men frågan är om jag ska våga gå emot 2 - Wannabe Kemp när alla skriker klar spik! Så, jag velar mellan utgången ovan eller favoritutgång mellan 5 - Sune Palema i avd 6 och 2 - Wannabe Kemp i avd 7.
Övrigt: MBC är en bra kuse men kort distans och kort upplopp banar för problem. Samma sak gäller för Parkin. Kan mycket väl vinna och tas med på lappen men kort distans, bakspår och kort upplopp… Frågan är om de verkligen är värda att betala för! Svartmyrs Sigge bör inte ha skuggan av en chans att vinna men återigen, en personlig favorit så jag betalar. Onice Axe i avd 5 kan vara ett spikbud för den som vill leta spik i en stoomgång!
Systemet i sin helhet då:
1) 4, 2, 11, 3, 10, 7
2) 3
3) 4
4) 5, 4, 2, 12
5) 11, 4, 7, 1, 6, 10, 14
6) 5, 4, 3, 7, 12
7) 3, 2, 5, 6
Systemet kostar i sin helhet 1680kr men sjunker med utgångarna till 272kr med utgångarna. Beroende på vad som händer under morgondagen kan det komma att förändras men grunden är lagd!
Kul att se att du återkommer, Betleguise! Mot bättre vetande ger även jag min syn på omgången, och också jag letar febrilt efter spikar att hänga upp sig på. Jag kör en gammal bonnsjua, utan utgångar och andra nymodigheter…
Så här resonerar jag idag:
Avd 1: Här lär det gå undan, och när krutröken skingrats blir jag inte förvånad om Crys Dream står som segrare - jag tror inte vi sett den hästens verkliga kapacitet i Sverige ännu. Med garderingen känns det någorlunda tryggt.
2-11-4 (3-10)
Avd 2: Ett rätt knepigt lopp, där en helgardering inte skulle kännas bortkastad. Jag går dock andra vägen och spikar M.T. Fortune Winner. Något säger mig att han är matchad för det här loppet.
7 (12-8)
Avd 3: Gulddivisionen ser riktigt marig ut idag, och här krävs det stöttning! Känns som om Monster Drive står på tur, och jag hoppas att Stefan kommer att söka passande läge för att spela ut en avgörande truddelutt till slut.
10-1-12-11-7-4 (2-9)
Avd 4: Peter Untersteiner andas tillförsikt för Real Showman, och han brukar vara pålitlig i sådana lägen. Plitar ner spik nummer två här!
2 (5-3)
Avd 5: Claes Svensson lämnar inget åt slumpen utan lämnar över tömmarna till Erik Adielsson här på Örbäckens Cruella, och det kan bli ledning hela vägen. Har dock respekt för Eleanor Rigby, löser Bergharn ett knepigt fjärdespår är han absolut med i diskussionen. Tredje budet är Onice Axe, som har vunnit från liknande läge tidigare.
1-4-11 (9-6)
Avd 6: Ett riktigt getingbo, där nye publikfavoriten Parkin brottas med ett dåligt läge. Han får stå tillbaka den här gången, men skall förstås med på kupongen. Sune Palema verkar närma sig gammal god form. Om Johnny är ute efter spets lär han dock få köra en bit mot Zappos Håjt, och en utdragen körning där kan bädda för någon annan. Main Kronos kan komma bra igenom från bakspåret, och hästen har inget emot hårt tempo, så jag voterar för honom i första hand.
10-5-7-1-12-3-11 (2-4)
Avd 7: Det här kan bli ett "typiskt Kontiolopp", där han lätt blåser till spets med Wannabe Kemp och sedan inte släpper någon i närheten, så singelstrecket vore inte omotiverat. Men några tänkbara motbud finns det trots allt, och jag streckar på en bit. Conrads Spotlite kan vara omgångens kalldusch!
2-7-9-3-5-4 (10-6)
2268 rader = 1134 kronor.
Lågbudgetvarianten:
2-4-11 (3-10)
7 (12-8)
1-10-11-12 (7-4)
2 (5-3)
1-4-11 (6-12)
5-7-10 (1-3)
2 (7-9)
108 rader, 54:-
Lycka till!

Hej på er. Det ser riktigt svårlöst ut. Det är 3-4 hästar som är jämnbra i samtliga avdelningar. Jag tror dock inte på några 70-oddsare som vinner så utdelningen lär nog inte bli mer än 50-100000 kr. Jag kör Winmore reducering och spelar mot att någon av Svanstedshästarna vinner i avd 1 eller 3 (11 mot 10). Båda hästarna har bakspår men är bäst. Någon bör därför vinna.
Jag spelar även för att Takter ska vinna minst två lopp. Peter Untersteiner minst ett och Jorma minst ett lopp.
Glöm inte skrällen 8 All Access i avd 4. Har kutat kort på 12.0 nyligen. Det är mer än sekunden snabbare än någon annan i detta startfält.
Ju mer man läser om loppen desto svårare ser det ut!
Det brukar ju i och för sig innebära att favoriterna vinner och man står med lång näsa.
Men, som #2 skriver tror jag faktiskt att Takter tar åtminstone minst en vinst så jag drar till med en sån utgång också. Det gör att jag får råd att lägga till Lindbloms 12a i avd 5 som han tydligen var mycket uppåt på! Och trots kraftigare reducering minskar inte chansen till sju rätt särskilt mycket om spikarna sitter.
Jag är också inne på att ta bort 3, 10, 7 i första och lägga till några i sista men jag har inte helt bestämt mig än! Får avvakta några värmningar. 3 i första har ju inte vunnit än i år vad jag vet och känns rätt avdankad så…
Det har gått bättre, om man säger så…
Fast det var ju en del stolpe ut, i form av knappa förluster och annat stök. Bara att ta nya tag, och nästa helg är jag säker på att vi är minst fyra som tippar här!

=) Nej, ingen bra dag alls faktiskt men man kan ju inte ta dem alla! Och rent krasst, man måste ju chansa lite även om det går käpprakt åt skogen!
Nästa vecka är det extra V75 på Solvalla och då tror jag vi sätter sjuan!
Tänker också att vi ökar till nästa vecka 

Håller med ovan. Inte lätt. Två skrällar som jag missade totalt. Hade enbart 5 rätt. Takter vann ju inte ett enda lopp! Skulle haft Per L som utgång i två istället. Merger Blue Chip ska alltid vara en spik för mig, oavsett startspår fram till dess att han förlorar! Den är lika stenklar som Hallsta Lotus och numera Commander Crove. Nu ska jag gå båtvakt och försöka analysera morgondagens V64 i 6 timmar. Nej det ska jag inte, det är galopp. Det är inte kul. Fruktansvärt svårt. Jag får kolla in några V5-lopp om något är spelvärt. Visby, där skräller det i mer än varannat lopp. Kim Eriksson och Peter M Andersson lär nog vinna minst ett lopp var. Jag tar hjälp av spelatrav.se som kan hjälpa mig att finna skrällarna på ett enklare sätt. Alla med RDI 10 ska med på kupongen! V5 på Mantorp vinner Björn Gooooop minst två lopp. Farsan Goooop åker till Arvikas V5 istället och vinner även han minst två lopp där. SkrällMagnus (Jakobsson)vinner nog minst med en av sina skrällhästar (3 st streckade under 10% nu). Kör minst två på Olle och minst en på Magnus så blir det ett billigt system. Inför nästa lördag kan vi diskutera lopp för lopp. Thomas H är ju ambitiös och har serverat allt på silverfat, men det är ingen som skriver något. Vi får börja med det i fortsättningen. Eller hur?
Ha en fortsatt trevlig helg. Nu ska jag försöka hålla mig vaken till 04.00. Hoppas det inte kommer några tjuvar så att jag kan analysera i lugn och ro
;-)
matsli
#6 Hoppas att det var lugnt i båthamnen, så att du fick ägna dig åt travanalyserandet!
Galoppen får vara för min del! Jag respekterar dem som är intresserade, men jag tycker den är lika långt från travet som hästhoppning är från dressyr. Tror att den spelkris som blir allt mer tydlig kommer att tvinga fram en striktare uppdelning mellan travet och galoppen. Travsportens talesmän kommer knappast i längden att acceptera det svinn det blir i intäkterna varje gång galoppen kör rikstoto. (Idag kan de kanske trots allt få skaplig omsättning, men vi får inte glömma att de får svår konkurrens av OS-finalen i handboll!)
Det kan bli några rader till Arvika i stället. Lite kul med värmlandsbanorna, Mikael J Andersson och Magnus Jakobsson vinner nästan varje gång något/några lopp, ändå ger de ofta skapliga odds.
Låter bra med analyser inför nästa lördag! Skall försöka att vara med, även om det är dags att gå tillbaka till jobbet nu efter fem veckors semester, så tiden blir mer begränsad för travet. Tycker det är synd om den här sidan lider sotdöden, själva utformningen skiljer sig ju positivt från t.ex. travpunkten.se. TP är en primitivt utformad sajt av en typ som var vanlig i nätets barndom, ändå är det många som skriver där dagligen. Vore kul om vi kunde locka över några av dem hit istället!