Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 708 ggr
[Fabtax]
1

Johans pappa

Peter Untersteiner svarar för veckans V75-krönika i Travronden. Där skriver han bl.a. följande: "En annan sak jag vill trycka på, vilket jag även gjort tidigare, är att jag inte tycker att de som är över 35 ska få köra lärlingslopp. Det är helt fel. I lärlingsloppen skall man släppa fram ungdomarna." Det känns som det finns en rätt tydlig adresslapp där till Peter Ingves…

I princip har Peter U. givetvis helt rätt. Men jag tycker att de lyxlärlingar som kört mer än 400 lopp föregående år också skall lyftas bort från lärlingsloppen. Däribland Peters son Johan, som körde 486 lopp förra året. En annan i samma grupp är Jennifer Tillman, som körde 662 lopp, och en tredje Kenneth Haugstad, som körde inte mindre än 1305 lopp. Detta att t.ex. jämföra med etablerade stjärnor som Joakim Lövgren, som körde 662 lopp, exakt lika många som Tillman, eller Lutfi K., som satt upp 613 gånger.

"Lärlingar" som kör i flera lopp en V75-omgång borde låta nöja sig med det. De konkurrerar inte på lika villkor med de mindre bemedlade lärlingarna! Synd att Peter Untersteiner nu verkade tala mest i egen sak genom att förbigå detta faktum…

giffan
0

Håller helt med!! Man kan bli utestängd i vissa amatörlopp om man haft ex A - licens tidigare.. Men får som "proffs lärling" köra i nästan vilka lopp som helst.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Fabtax]
1

I grunden är det ju bra att vi har framtidsnamn inom sporten, men det är ett misslyckande om dessa "fusklärlingar" blir en bromskloss för andra talanger. Kollade statistiken t.o.m. 7/7 för lärlingar resp. proffs vad gäller uppsittningar. Bland lärlingarna har Haugstad avverkat 676 starter, Tillman 389, Ingves 373 och Untersteiner J:r 253. Ingen annan lärling har över 200 uppsittningar, närmast är Peter M. Andersson med 198.  Endast c:a tio lärlingar ligger i nischen 100-198 starter. (Haugstad har f.ö. kört fler lopp än Åke Svanstedt hittills i år…)

Man kan jämföra med etablerade proffs som Kolgjini som hunnit med 303 starter, Robert Bergh 311, Leif Witasp 256, Fredrik Persson 242 och Joakim lövgren 232 för att inse att topplärlingarna är smygcatchdrivers. Det är ju helt OK, men varför snyltar de i lärlingsloppen?

[Fabtax]
0

"Lasse Lindbergs minne. Stort och bra med nytt tungt lärlingslopp. Men en gång för alla - varför ska catchdrivers (typ) som Kenneth Haugstad, Johan Untersteiner och Peter Ingves medverka?"

Henrik Ingvarsson i Travronden 24 aug. 2012.