Någon här som rider Montè?
Hej, är det någon här som rider och tävlar i montè och som skulle vilja berätta om montè? Jag är själv intresserad av att börja tävla och vill veta mer. Tex. Vad måste man ha för utrustning på hästen och vad måste man själv ha på sig?
Ni som inte håller på med montè, vad tycker ni om montè?
MVH/Marie

Jag rider monté men på ponny.
#0, www.montetravsport.se är ett tips….

tycker det är för stor påfrestning.. :P men om hästen är byggt för det så är det vel bra..

Många hästar som får en rejäl nytändning i monté.
Reglementet e ju i stort sett det samma. Det som skiljer e t.ex. att du får rida på förlängningen på ex.vis pessoabett, men d får du inte använda när du kör. CE-märkt väst å hjälm, skor m klack. Förbygel/brösta måste du ha å check om d e autostart å då måste du ju även ha ryggstycke. Lättare om du kommer m konkreta frågor, svarar gärna.

#1 Okej, ska du rida det på storhäst sen då?
#2 Ja, jag har vart inne där ;) Men sidan är nog inte färdig än eller så visas inte allt. vet inte riktigt…
#3 Ja, hästen ska ju givetvis vara tränad för montè och så ska ryttaren vara den rätta också. Men jag tror också att det blir en nytändning för dom.
#4 Okej, men det är i princip samma utrustning på hästen som i ett travlopp. Fasst man bytt ut sulkyn mot en sadel m.m? Man stöttar upp balansen med boots och så eller? Vad man har på sig själv då, är det en helsydd reggad tävlingsdress eller är det vanliga ridbyxor och reggad tävlingsjacka? Skor med klack och typ nått shortshaps? Jag har sett på montè lopp att ryttarna är klädda lite olika, alltså endel har stövlar medans endel har skor och shortshaos m.m. Finns det inte något bestämt sätt att klä sig på? Vad jag har förstått så får man rida med spö, men när man ska driva på hästen får man inte släppa tyglarna med en hand utan man måste hålla i tyglarna med bägge händerna hela tiden! Ja, det var några frågor som jag kommer på nu på stört sådär :) Jag har säkert fler frågor, är det okej att jag frågar dig då?
//Marie

#5 Ofta behöver montéhästar gå m tyngre balans fram och ibland även m kortare check jfr sulklopp, men ju mer tränade de e under sadel desto lättare har de att balansera sig själva.
Om du ska tävla i toto-lopp så måste din dress va registrerad. Även om det fungerar att rida i kördress så brukar det slita tufft på byxdelen så det e nog smartare om du satsar på vita ridbyxor och en jacka istället. Det e dessutom bekvämare.
Om du rider i skor eller stövlar e väl dels en vanesak, dels en viktgrej. Själva klädreglerna e de vi redan nämnt; hjälm väst, skor m klack, vita byxor
Jepp, håll i tyglarna hela tiden… ;)
Jo då, fråga på du bara