OT: Bettlös träning?
Jo, vi har en krake i stallet som har himlans massa problem med sin mun just nu, och som de flesta hästar, så blir hon galen av att bara gå i paddock eller longeras en stund per dag då det inte är riktigt samma sak. Jag har funderat på det med bettlösa alternativ, finns det något som går att köra med?
E.T har full kondition och det är ju synd att få "börja om" med henne när hon börjar se bra ut igen om det finns andra alternativ.
Några tankar/egna erfarenheter?

#0 Är bilden tagen på Åby?
Ridträning kanske är ett alternativ? Hackamore eller vad det heter är träns utan bett, finns även andra sorter. Jag vet inte riktigt hur det funkar att köra utan bett?

Jag frågar som Hanna kanske ridning med hackamore vore ett alternativ?
Annars finns det finns speciella körgrimmor. Jag skötte ett sto som var tokig så fort hon fick ett bett i munnen och hon blev hur lugn som helst med körgrimman, denna fick vi starta i Norge eftersom det inte var tillåtet i Sverige att köra lopp med endast grimma. Det finns även ett körhackamore men det har jag aldrig testat.

Sen om munproblemen är lindriga, så finns det ju möjlighet att köra på skumgummibett. Det gjorde jag efter det att min ena ponny bröt käkbenet.
De är orangea och hästarna brukar tycka de är rätt sköna.
#1 Ja, bilden är tagen på åby.. Jo, jag vet att hackamore är ett bra alternativ till ridningen, men det är det att vi vill att hon ska börja gå igen på våra lektioner.. "/
#2 Tack, jag ska söka vidare !!
#3 Ett sånt minns jag att vi hade till en av mina passhästar, funkar det bra på heta hästar också? Hästen i sig är ju lite knepig, hon har väldigt mycket energi..

#4 Jag har haft det på tävlingar några gånger, på ponnyer som var hemskt känsliga i munnen men ändå starka. På dem har det fungerat bra, jag kan inte säga hur det går med ett varmblod, det är ju mycket "mera" häst i dem.

Vi hade en häst som gick med det ett tag, sådant där oranget skumgummibett, Hard Value. Det var ingen slöfock om man säger så..Han hade en del problem med munnen då han inte gilla att man tog för hårt i honom, men det kunde man inte undvika när man körde honom, främst i lopp, därför testades han med detta bettet.

#4 står hon på gymansiet?
då e det väl mkt bättre å vänta tills hon e bra om massa nybörjare ska köra henne
#8 Det är inga nybörjare som kör henne, av anledningen att hon är väldigt stark..
Jag kör mina russ i repgrimma. Visserligen tävlar jag inte trav men det kan ju inte vara så annorlunda.