Elitloppet 2013
Visst skall vi väl ha en tråd att dela funderingar i inför årets elitlopp? Vilka borde med, vilka fattas, vad har du för förhoppningar om årets upplaga, kommer du att vara på plats o.s.v. Berätta!
För övrigt är det bara 385 dagar kvar till elitloppet 2014. (Lika bra att vara förberedd inför nästa nedräkning!) 😉
Att Formula One anmäldes till Elitloppet gav loppet ett stort mervärde. Det liknar allt mer en inhemsk uppgörelse, och min förhandsvinnare är Sebastian K.
Har skådat lite i kristallkulan om framtiden för våra framtida storlopp, och jag tycker mig se orosmoln…
Dessvärre tror jag att vi kommer att få vänja oss vid att det blir allt färre internationella gäster till våra storlopp. Just nu har vi en stark inhemsk sport, och kampen mellan Maharajah, Formula One och Sebastian K är ju något att se fram emot! Men om man leker med tanken att Maharajah gått till aveln på heltid i våras (det var ju nära enligt Hultman) och att Formula One inte hunnit bli klar eller tackat nej till Elitloppet, då hade årets upplaga hotat med att bli ett av de blekare genom åren, en "Gum Ball-upplaga" kan man väl säga utan att vara elak.
Vad händer med framtida storlopp när fransmännen väljer att prioritera ett annat säsongupplägg, när våra inhemska hästar tryter och de nordiska grannarna inte hittar några blivande elitloppskandidater på våra auktioner, när italiensk travsport dött sotdöden och det saknas trovärdiga amerikaner?
Tyvärr riskerar storloppen i Norden bli något slags gemensamma guldivisioner där samma gäng, ett fåtal stjärnor och resten välbetalda statister, drar runt mellan smörgåsborden i en storloppsserie.
Eller finns det en framtid med nya franska fantomer som är beredda att åka till Norden, en återuppstånden tysk travsport som ger oss en ny Permit, ett blomstrande italienskt trav som producerar en ny Varenne eller Viking Kronos, och kommer vi någonsin igen att få se konkurrensdugliga belgiska och holländska deltagare i startfältet? Och hur länge kommer nordborna i USA att lyckas hålla liv i travet däröver, som ju är marginaliserat av passgångarna sedan länge (även om vi försöker intala oss något annat)?
Tyvärr tror jag att den gyllene tiden är förbi för det äldre gardet. Storloppsagenterna kommer att tvingas slåss om flagghästar, och det internationella utbytet falnar. Kvar av dignitet blir vintermeetinget på Vincennes och ett allt blågulare Elitlopp. Dystert, ja visst- men realistiskt! Kanske kommer i stället betydelsen av t.ex. Sprintermästaren att öka, lopp för fräscha yngre hästar, som ännu inte låsts upp av avelskontrakt eller hunnit stagnera i utvecklingen. Vi får väl se…
Vad tror du själv om framtiden för vår storloppscirkus? Skulle vara kul om även du tyckte till!
Oslo GP förstärkte intrycket av att Elitloppet verkar blir en inhemsk uppgörelse i år. Den svenska laguppställningen är förvisso stark, men det som är mest uppenbart är att gästlistan ser ovanligt blek ut.
Nesta Effe gjorde förvisso åter en bra insats och kan säkert vara med och hugga i Elitloppet, men i övrigt såg det internationella inslaget väldigt blekt ut igår. Kanske är det Brad de Veluwe och Take My Picture man får ställa sitt hopp till?
OK, inget att hålla på - här är mitt Elitlopp 2013!
Heat 1, kvalificerade:
1. Formula One
2. Nesta Effe
3. Timoko
3. Maharajah
Heat 2, kvalificerade:
1. Sebastian K
2. Brad de Vileuwe
3. Arch Madness
4. Panne De Moteur
Finalen, slutresultat:
1. Sebastian K
2. Timoko
3. Nesta Effe
Några kommentarer på detta?
Det är inte bara Holger Ehlerts deltagande i Elitloppet som diskuteras (du har väl röstat i webfrågan?). Åsikterna skiljer sig ganska mycket även om Commander Crowe. Så här skriver Bengt Adielsson i Expressen den 17 maj:
"Apropå Frankrike. Hur i hela fridens namn kunde sege och trötte Commander Crowe bli inbjuden till Elitloppet? För om hans tränare lyckas trolla på två veckor blir i alla fall jag illamående."
Micke Nybrink på trav365.se skriver däremot så här i sin krönika den 21 maj:
"Vi vill se om Fabrice Souloy lyckas med det till synes omöjliga uppdraget att få hästen i full form på två veckor. Kan någon så är det Souloy."
Misstänksam eller naiv? Vem har rätt?
Någon som vet om det alls blir något Elitlopp på söndag? Den här veckan brukar det vara fullt surr på alla trådar, men i år verkar det vara ovanligt stilla. OK, det är bara tisdag ännu, men ändå! Tittar man Travrondens sajt så står det visserligen att Elitloppet är lottat, men i övrigt handlar det mest om vardagstravet.
Är vi proppmätta på Elitloppet, är det för många svenska deltagare, har vi blivit brända av robotsnacket eller är det bara lugnet före stormen? Ja, inte vet jag! Vet du?
# 4, ändrar mitt förslag p.g.a. strykningen av Maharajah (om nu någon vill "tävla"!):
Heat 1, kvalificerade:
1. Formula One
2. Nesta Effe
3. Timoko
4. Friction
Heat 2, kvalificerade:
1. Sebastian K
2. Brad de Vileuwe
3. Arch Madness
4. Panne De Moteur
Finalen, slutresultat:
1. Sebastian K