Annons:
Etikettv75
Läst 903 ggr
ThomasH
2005-10-31 11:32

Spikmästare

Som en del i servicen att ge bra spikförlag så startar vi en tävling för att kora en Spikmästare varje V75 omgång. Vi låter tävlingen pågå så läge som vi tycker det är skoj. Hur ska vi räkna poängen? Det rimliga är ju att färre V75-streck på spiken ger fler poäng för den som har hittat spiken som går in. Ett förslag är ju att 0 % streck ger 100 poäng och således 100 % streck 0 poäng. Jag är öppen för förslag, tyck till. Jag tycker att det kan bli en rolig tävling, samtidigt som det ger bra tips

mvh/Thomas

Annons:
Bertil
2005-10-31 16:20
#1

Låter bra! 

Skall var och en välja en spik i varje lopp?

Uppföljning gör likt DD tycker jag.

mvh

Bertil

ThomasH
2005-10-31 16:40
#2

Nej inte i varje lopp, utan en spik i varje V75 omgång, tycker jag. Den som har ett bra drag som inte är favorit har ju då alla chanser att ta ledningen om man kör ett poängsystem något liknande det som jag föreslog, eller?

Bertil
2005-10-31 17:04
#3

Tänkte väl……Då är jag med i sulkyn!

mvh

Bertil

cyan
2005-10-31 17:55
#4

kul….vad är första priset då…en resa till frankrike i januari låter fint tycker jagSkrattande

Bertil
2005-10-31 18:02
#5

#4

Givetvis. Segraren bjuder sig själv och övriga betalar var för sig.

mvh

bertil

ThomasH
2005-10-31 19:02
#6

Ära och berömmelse, får mottaga folket jubelSkrattande

Annons:
hafor
2005-10-31 20:30
#7

Kul idé - lets doitSkrattande

Bertil
2005-10-31 21:03
#8

#7

Ideén kom upp i samband med att folk som inte har ett bolag men som vill spela utifrån våra tips. En bra strategi kan ju vara att få ett par spikförslag för att spela en "spik-harry".

Jag hoppas att det inte bara blir vi som sitter och genererar tips om bra spikar utan att även övriga finner detta intressant.

mvh

bertil

ThomasH
2005-10-31 21:43
#9

Jag hoppas att alla medlemmar tycker att detta är en roligt tävling och ställer upp med bidrag

hafor
2005-11-01 09:51
#10

Det finns en viss risk att det bara blir rena chansningar för att få en så hög procentpoäng som möjligt. Det ger ju kanske inte väntat resultat som ju skulle ge ledtråd till bra spikalternativ för Spik-Harry.

Om det dessutom finns en begränsning i att två personer inte kan välja samma häst så blir det lite urvattnat enligt min mening.

Jag kan mycket väl ha fel, men det känns så.

I dubbeltippandet har vi ju inte haft någon begränsning på det sättet.

Spontant kan jag känna det lite för begränsat för att vara intressant faktiskt. Ger hellre min vanliga analys för varje V75-lopp.

Bara min åsikt, men jag deltar nog inte i denna tävling Fundersam

Bertil
2005-11-01 10:24
#11

#10

Håller med dig hafor och så var min tanke runt detta från början. Visst måste det gå att välja samma spik som någon annan och att försöka hitta så höga odds som möjligt kommer troligen att leda till att vi inte kommer att se så många vinnande förslag. För att få spridning vore det kanske bättre att försöka hitta vinnaren i varje avdelning trots allt.

mvh

Bertil

hafor
2005-11-01 10:37
#12

#11 Varför inte göra som tidningarna gör:

Tippa en vinnare i varje lopp på V75; markera 2 av dessa som "superspikar" eller vad man ska kalla det, dvs de man tror mest på. Sedan kan vi ha extra poängberäkning på procenten som Thomas föreslog för att skilja de som har lika många rätt.

Ett exempel utan hänsyn taget till kommande omgång.

Lopp 1  7 Grålle
Lopp 2  3 Pålle  <- val av superspik 1
Lopp 3  9 Palle
Lopp 4  10 Nisse
Lopp 5  **1 Nästbäst  <- val av superspik 2
**Lopp 6  2 Vinnadåochdå
Lopp 7  4 Vanudå

Superspikarna ger dubbel poäng om de går in, övriga enkel poäng. Det betyder att man tjänar mycket på att välja vinnare som man tror på mest och samtidigt kan de vara tips till SpikHarry. Övriga val kan ses som första val vid ranking i övriga lopp.

Kanske man inte ska kalla det superspik, men som förtydligande i detta exempel bara. Det viktiga är att det blir lite mer fördelning av poäng och jag tror i alla fall en mer intressant tävling Glad

My 2 cents

Bertil
2005-11-01 10:56
#13

#12

Jag gillar ditt förslag hafor. Tycker att det är intressant att kunna jämföra oss med tidningarna.

Detta ger ju också en viss hjälp för dem som spelar reducerade system när hästarna i ska rankas i de ickematematiska loppen.

mvh

Bertil

Annons:
ThomasH
2005-11-01 12:51
#14

Mycket bra förslag. Vi tippar våra system som vanligt och lämnar enligt hafors förslag under tråden Spikmästaren. Poängen får man för antal rätt, eller hur har du tänkt dig?. Ska superspiken då ge den poäng enligt mitt förslag efter % streck, vad ska superspiken 2 ge då? Eller är tanken att man 1 poäng för varje rätt och 2 poäng för superspikarna? Vad är skillnaden mellan superspik 1 och 2? 

Känns som det ska premieras att hitta en spik som inte är Järvsöfaks eller Fama Currit, t.ex, hur löser vi det? Jo, att man bara markerar en spik och de räknas enlig förslaget om % streck. De övriga hästarna i enkelraden får man 1 poäng för varje rätt

ThomasH
2005-11-01 13:14
#15

Vad sägs då om följande regler:

Lämna in en enkelrad, markera en häst som spik (fet stil). Du får 1 poäng för varje rätt och för din spik får du poäng efter antal streck som hästen har vid loppet start, delat med 10. 100 % streck ger bara 1 poäng. 0 % streck ger 10 poäng. Ett exempel:

1: Paalle
2: Pålle
3: **Målle
**4: Malle
5: Challe
6: Knalle
7: Pinne

Målle hade 40 % streck på sig och vann, jag får 6 poäng för det. 2 av mina andra hästar vann och det ger 2 poäng till
totalt 8 poäng

hafor
2005-11-01 15:12
#16

#14 Det är ingen skillnad mellan superspik 1 och 2 i mitt förslag. Normalt behöver man minst 2 spikar till en V75-omgång och då skulle dessa representera det. Alltså tänkte jag mig att båda "superspikarna" (kräver bättre namn) ger lika mycket poäng eller om de har olika streckfördelning så återspeglas det också.

#15 Jag tycker ditt förslag till poängräkning låter bra, med tillägget att vi har 2 spikar med fet stil pga att man normalt har 2 spikar i sitt V75-spel. Jag är dock inte helt säker på att jag förstod detaljerna kring poäng från %-räkningen, men det är jag övertygad om att vi kan skapa en enkel tabell att följa som du gärna får ta fram Thomas.

Bertil
2005-11-01 16:44
#17

Det får inte bli för frestande att spela emot ev. favoriter. Viktigast är ju inte att då och då hitta en 10-oddsare utan att pricka vinnarna i loppen. Men Thomas poängsystem kanske motverkar alltför vidlyftiga chansningar. Att få t.ex. 3p är ju inte så illa och då blir jakten att hitta t.ex. 6p inte det första som prioriteras.

Vi börjar så haä så får vi se hur det tar sig ut.

mvh

Bertil

Lise-Lotte
2005-11-01 19:37
#18

Och om syftet först å främst är som spikförslag - att det sätts en sista tid för att raden ska vara inne. Ex fredag någon gång precis som tipstidningarna?

//Lise-Lotte

ThomasH
2005-11-01 19:51
#19

Bra förslag, senast fredag kväll.

Vi har två förslag, hafors, som jag tycker är bra och det som jag föreslåg, Där kan man tänka sig att man får ange två spikar

Rösta och tyck till!

Bertil
2005-11-01 20:20
#20

Det hafor säger är att ge två spikar lite högre dignitet, men alla loppen tippas. Där kan man tänka sig att man får lite mer när man prickar. Kanske 2 ggr gällande streckfördelningsodds.

Övriga kameler ger betalt enl. streckfördelning.

mvh

Bertil

Annons:
ThomasH
2005-11-01 20:23
#21

Ja, och mitt förslag med nmera betalt för att pricka rätt, även här ska en enkelrad lämnas in, kan kompletterases att man anger två spikar, då kan man ta en stor favorit på ena spiken och chansa lite på den andra

hafor
2005-11-01 20:25
#22

#20 Exakt Bertil!

ThomasH
2005-11-01 20:29
#23

Vad innebär 2x gällande streckfördelningsodds

Bertil
2005-11-01 20:47
#24

andelen kryss på alla inlämnade system. En hårt betrodd kuse kommer ju att finnas på de flesta bongar och då kommer många av oss att undvika dessa då det betalar sig dålig att plocka in dem i tävlingen. På detta sätt blir det mer intressant att att markera lågoddsare och inte "gissa och chansa" på högoddsare. Det är ju bra spikförslag vi vill hitta. Sedan kan vi ju införa ett nytt moment, typ bästa spel V/P

mvh

Bertil

Lise-Lotte
2005-11-01 21:02
#25

Jag håller på 2 spikar då man vanligtvis spelar med det och resten kan väl gå som förslag till A hästar och en A häst för den modige kan då vara/ses som en chansspik.

Poäng för dem som är rätt - varken mer eller mindre  - sedan hur beräkningen ska göras utifrån odds eller annat …. men antingen har man prickat rätt eller ej.

Dessutom kanske det bör finnas en motivering bakom åtminstone spikarna om avsikten som sagt är att lämna lite hjälp på traven Cool

//Lise-Lotte

ThomasH
2005-11-01 21:14
#26

Jag köper hafors förslag, och om jag har förstått dett rätt tar. Jag ett exempel. Fet stil är mina spikar

1: Pål
2: Målle
3: **Trolle
**4: Hemtroll
5: Kamelen
6: **Enebos Troll
**7: Lillan

Nu vann Enebos Troll, Pålle,Målle och Kamelen. Jag får då 2+3 poäng, 5 poäng, stämmer detta hafor?

hafor
2005-11-01 21:59
#27

#26 Ja, det är så jag tänkt. Det är grundtävlingen.

Sedan kan man evetuellt krydda med en bonustävling (t ex efter alla V75-försök inklusive final) som ger seger till den högsta oddsaren/minst antal streck för den omgången (eller vad det kallas).

Annons:
ThomasH
2005-11-01 22:02
#28

Ok, då kör vi så, jag startar en tråd för Bergsåker och förklarar reglerna i första inlägget

Upp till toppen
Annons: