Annons:
Etikettv75
Läst 1163 ggr
ThomasH
9/23/05, 2:01 AM

V75 Färjestad 24/9

Så har jag klurat ut ett system under protest, Norrmänn, Norrmän, varför ska ni störa mina tankar. Vi plockar med de med största ryktet runt sig.

1: 3 Pampino, 2 Roger Hornline, 6 Golden Shogun, 1 Carzy Crown Vision

2: 2 Frisco Frost (min vinnare), 1 Heureka, 4 Eagle Broline, 6 French Design, 11 general Shogun

3:1 Scarlett Knight, 3 Bellman Töll, 7 Egon Lavec

4: 3 Plenty Hope

5: 9 Åkre Lurifaks, 12 Hallsta Lotus, 2 Gransbrun, 3 Höiby Gnisten, 7 Gran Ivar, 10 Järvsö Harry

6: 10 Citation

7: 4 Sir Henry (min vinnare), 5 Rado, 11 Brave man, 9 Ladon Du Goutier

Det här blir 1440 rader, det har jag inte råd med så vi reducerar. 1/3 utgångar (fet stil) och 1-4 A-hästar, 1-3 B-hästar och 0-2 C-hästar

Det blir 600 rader på 92 kuponger

Annons:
Bertil
9/23/05, 3:23 PM
#1

V75 Färjestad 2005-09-24

Trav till minne av Unionsupplösningen. Det är helt ok för mig, men om vi ska minnas en upplösning varför blanda ihop det igen??? Om vi skulle minnas Unionen, så förstår jag startlistorna, men om det är upplösningen vi ska minnas, vilket faktiskt antyds, så borde hälften av loppen enbart bestå av norska och andra hälften av enbart svenska hästar. Nu är ju jag en språkfetischist, men håll med om att jag har rätt.

Avd 1:

De norska ekipagen har generellt bra kilometertider,men jag räds inte dessa. De kan ha tillkommit under väldigt gynnsamma förhållanden och behöver inte säga så mycket om kapaciteten. Åtminstone vill jag inte tro det eftersom jag först väljer 3.Pampino. Jovisst har han sviktat, men om Mäster är på G, så ska han räknas tidgt. Dock ingen spik även om han troligen tar ledningen efter lite strid med 6.Golden Shogun, men jag tror att den korta distansen passar sistnämnde lite sämre jämför med om det hade varit stayer. En som är bra på sprint är 5.Fine Carré. Färjestad innebär att jag väljer Goop och 8.Grand Tigon Blir det körning där framme kan han få fin resa och oddset kommer att bli rätt trevligt också. Fin resa kan även 2.Roger Hornline få och det kommer han att behöva ifall han aspirerar på att segerdefilera. Berglöf kan slå till ibland och jag tycker nog att man kan chansa med 1.Crazy Crown Vison.

Avd. 2:

Här hoppas jag att ni spikar 6.French Design….för det gör inte jag J!!!!!!!!! Nej, Jag har alldeles för stor respekt för 4.Eagle Broline och dennes höstform. Värda att passa är också 2.Frisco Frost och 3.Västerbovivinnare samt en Goop igen i 11.General Shogun. Har man råd kan man plocka med 1.Heureka, men jag tror inte att Stig Henry klarar av att ge henne det lopp hon behöver för att kunna vinna.

Avd. 3:

Om…..OM….1.Scarlet Knight är som han bör vara, så är han obestridlig vinnare av detta lopp och jag spikar. Det blir ett glest lopp nu när ytterligare två kameler är strukna. Därför är inte ledning så avgörande.

Avd. 4:

Ett ojämnt lopp när det gäller tider och jag vill varna för 6.Galax Gel en ”smarting” och som också är snabb ut och kan svara upp norske 4.Arndon Royal. Sistnämnde står enligt DN bra inne i klassen, men det måste ju finnas en anledning till att han gör det och jag menar på att segrarna kommit i enkla lopp.. Det finns ju deltagare som ha bättre segersviter och jag motionerar min penna lite mera. Den finske rackaren 3.Plenty Hope har segrat de senaste fyra starterna och beroende på hur loppet gestaltar sig, så kan han vara långt framme när repet dras. Detta gäller också för 1.Horse of Honour som nu har klasskusken Mr Jansson i kärran. Har ni råd så finns det några rysare från bakspår såsom 8.The Good Boy och 9.Be Corleone

Avd. 5:

Detta var minsann inget enkelt kallblodslopp. Enligt avisorna ska det stå mellan 2.Gransbrun och 9.Åkre Lurifax. Men tittar man på loppet så känns det som om sistnämnde har lånat sitt epitet till en allmänbeskrivning av hela loppet. För visst ser det svårlöst ut.

Avd. 6:

Ett bra lopp med flera segerkandidater, men jag väljer att spika 10.Citation. Tycker att detta är bästa hästen i loppet och tränaren själv sitter upp vid tömmarna. Han är genomärlig i sina starter och slutar för det mesta långt fram oavsett utgångsläge. Så spåret till trots, jag tror att Stig H:s piska vajar mest över målgång. För den som garderar finns det intressanta motbud såsom 12.Fasching som är under Goops beskydd samt 3.El Caballo som mycket väl kan leda länge eftersom han högst troligt tar spets.

Avd. 7:

Sista loppet erbjuder många spelvarianter, men jag väljer jag duon 4.Sir Henry och 5.Rado. 4.Sir Henry var hårt betrodd tidigare på toton, men då kom han aldrig till ordentligt. Jag anser honom vara bästa hästen i loppet även om bra motbud finnes. nu hoppas jag att det blir lite körning i början och att det blir en startspårshäst som vinner. Därför går garderingen naturligt till 5.Rado som har ett track record för denna säsong även om det grusat lite på slutet. Men han är normalt stabil och bör komma iväg bra här och om ingen hällt ut Karlssons Klister på spår 4, så bör dessa sporra varandra hela vägen till målsnöret.

Systemet:

1: 1, 2, 3, 5, 6,8

2: 1, 2, 3, 4, 6, 11

3: 1

4: 1, 3, 4, 6, 8, 9

5: 2, 9

6: 10

7: 4, 5

864r => 432kr

ThomasH
9/23/05, 4:13 PM
#2

Egon Lavec är struken. Det ändrar förursättningarna radikalt för mitt systemförslag. Flera hästar i Unionskampen.

1: 3 Pampino, 2 Roger Hornline, 6 Golden Shogun, 1 Carzy Crown Vision

2: 2 Frisco Frost (min vinnare), 1 Heureka, 4 Eagle Broline, 6 French Design, 11 general Shogun

3:1 Scarlett Knight, 3 Bellman Töll, 7 Egon Lavec

4: 3 Plenty Hope, Amdon Royal

5: 9 Åkre Lurifaks, 12 Hallsta Lotus, 2 Gransbrun, 3 Höiby Gnisten, 7 Gran Ivar, 10 Järvsö Harry, 11 Glöding, 5 Hornmo prinsen

6: 10 Citation

7: 4 Sir Henry (min vinnare), 5 Rado, 11 Brave man, 9 Ladon Du Goutier

Det här blir 1280 rader, det har jag inte råd med så vi reducerar. 1/3 utgångar (fet stil) och 1-4 A-hästar, 1-3 B-hästar och 0-2 C-hästar

Det blir 599 rader på 36 kuponger

ThomasH
9/23/05, 4:32 PM
#3

Snacka om rumphugget lopp, snart är det bara Scarlett Knight och Bellman Töll kvar i V75-3.

Det är inte helt otroligt att 4 Vip Stone tar spetsen från Bellman Töll, men Hockey släpper väl till Ulf Olsson för att lifta i ryggen som senast.

Jag tror att bertil är rätt ute, det lilla krympande fältet bör gynna Scarlett Knight

Bertil
9/23/05, 4:42 PM
#4

#3

Mitt resonemang är att det nästan liknar ett häst mot häst lopp och därtror jag inte Bellman Töll tar en Scarlet i god författning.

mvh

Bertil

hafor
9/24/05, 1:47 AM
#5

Kommer inte att hinna med någon V75 som jag redan meddelat, men däremot ska jag direkt imorgon bitti innan jag måste åka iväg satsa på en dubbel.

Rak igen (jag ger inte upp så lätt :-)

DD1: 3 El Caballo
DD2: 9 Ladon du Goutier

ThomasH
9/24/05, 2:00 AM
#6

El Caballo vann ju den enda gång som Erik kört honom tidigare. Jag tror dock att Citation blir för svår. Men, eftersom du har ett sånt flyt på DD så kanske man ska omvärdera.

Annons:
Bertil
9/24/05, 2:11 AM
#7

#5

Intressant, tvärs emot mina tips i de avdelningarna. Jag har inga nya drag i nuläget och står vid min läst.

Ha de bra på resan hafor

Bertil

ThomasH
9/24/05, 2:28 AM
#8

Jag tror dock en del på Luddes fransman Ladon Du Goutier som var mycket positiv senast. Om inte Sir Henry tar spets så kan Ludde vara med på målfotot

hafor
9/24/05, 2:29 AM
#9

#6 Hmmm, dra nu inte för stora växlar på att drog in två raka dubblar. Du har ju själv fått in minst lika många!

Se det som en intressant lösning med potential, inget annat ;-)

#7 Tack Bertil. Vi hörs på forumet imorgon kväll kanske ?

ThomasH
9/24/05, 2:46 AM
#10

Har läst på lite. När Erik Berglöf som bara en en häst till start på hemmabanan, Crazy Crown Vison säger att han kan bjuda på en säker vinnare, 6 Golden Shogun så ska man lyssna.

– Den går inte att slå för den har jag sett tidigare. Springer man 1.14 på lång distans så kan jag lova att han knatar nedåt 11,5 kort distans på Färjestad med körspö, säger Erik

Bertil
9/24/05, 10:35 AM
#11

#10

Stämmer bra med mitt resonemang som väl är lite mer vänligt vs ditt när det gäller 1.CCV som segrare: "Berglöf kan slå till ibland och jag tycker nog att man kan chansa med 1.Crazy Crown Vison."

mvh

bertil

Preben
9/24/05, 12:51 PM
#12

Dags för lite hallucinationer från min sida.

Vi tycks vara rörande överens om det första loppet även om jag faktiskt tror att man skulle kunna kosta på sig att spika Roger hornline så har jag garderat upp den med berglöf, mäster och en norrman naämligen Golden Shogan som de norska travexperterna skriver upp.

I lopp 2 så blir det att plutta för så många man har råd till, min plånbok så här innan det månatliga stödet räckte till 1-4,6.11 jag tror dock att så gott som samtliga hästar här har chans.

I lopp 3 så måste jag ju spela med Farmek II klart lysande stjärna Bellman Töll men det är långt ifrån självklart att han slår scarlet nu när han slipper tarzan i sulkyn

Bertil snckar om de norska hästarnas fina tider satta under superförhållanden jag tror inte på det utan här kommer man från norsk sida att sopa banan med eventuella utmanare jag spikar Arndon Royal i 4:e och Lurifax i 5:e

I 6.e loppet tycker jag att ni glömt nr 1 Kahlili jag tror inte den blir ofarlig om det blir så att citation blir hängande uti spåren, Stig H brukar ju dock vara extremt duktigt på att ta sig fram utan att köra hästen blå så det troligaste är väl att han vinner, men man vet aldrig mäster har inte helt övertygat denna höst tycker jag så jag plockar med El Caballo och 6 Think Yatzee då Örjan även denna vecka säkert skall ha en smygstyrning

Till slut så garderarjag upp rado och sir henry med Brian Ås global drop ludde och brave man

Dvs

1,2,3,6

1,2,3,4,6,11

3

4

9

1,3,6,10

1,2,4,5,9,11

576 rader ==>288kr

hafor
9/24/05, 9:45 PM
#13

Hoppas du hade en dubbel på Citation - Sir Henry Thomas!

Din spik och förstarankade vann ju i V75-6 och V75-7

Och till bra odds dessutom med tanke på favoritskapet för Citation.
15,34

Dessutom var det väl befogat att jag la in en brasklapp om min egen dubbel ;-)

Annons:
ThomasH
9/24/05, 11:01 PM
#14

Tyvärr, spelade ingen DD, vilken miss!!

Sir Henry var otroligt bra, varför har inte han varit med i årgångsloppen som 4-åring, som 3-åring var med mot de bästa

hafor
9/24/05, 11:32 PM
#15

Ska titta på loppen imorgon när jag har tid att analysera loppen ordentligt. Bellman Töll måste också varit grym. Överlägsen på ett lysande nytt rekord!

ThomasH
9/25/05, 12:05 AM
#16

Ja, jag återkommer med min analys också, men Scarlett Knight var inte bra. Belman Töll hade spel mot ett mål.

hafor
9/25/05, 1:21 AM
#17

Kunde inte hålla mig. Jag har precis sett loppen på video.

Lopp 1: Roger Hornline försvann ju direkt i starten med galopp. Norske Golden Shogun var så bra som ryktet sagt och kanske lite till. Drog till spets lekande lätt och drog på till nytt rekord 11,3 på 1640m. Klassklättrare om han startar fler gånger i Sverige. Grand Tigon duktig 2:a från uselt läge i bakvattnet av Golden Shogun.

Lopp 2: French Design var näste norska häst att visa klass. Ledningen efter 300m och sedan spel mot ett mål. Cortina och Västerbovivinnare hyggliga som 2:a och 3:a i ett övrigt mediokert lopp.

Lopp 3: Kvällens lopp trots bara 4 startande! Bellman Töll har absolut toppform. Körde i ett ganska bra tempo hela loppet, runt 1,10 första 1000, och gled ifrån helt överlägset till nytt fint rekord, 1,10,1. Scarlet Night gick i dödens större delen av loppet, men saknar det rätta draget och blev rejält akterseglad. Övriga var mest statister med fint gage för att bara ställa upp :-)

Lopp 4: Norske Arndon Royal tog som väntat spets och såg ut att gå mot seger när Horse of Honour (vinnarhålet) och Angel of Peace (andra ytter) fått fritt fram, stred de hela vägen ned mot mållinjen och fick dött lopp. Båda fick väl i stort sett maixmal utdelning, men gjorde ändå ett bra intryck när ingen ville ge sig.

Lopp 5: Landskampen mellan Norge och Sverige slutade i svensk seger. Åkre Lurifax lyckades pressa sig förbi till slut och gjorde ett bra lopp i dödens. Har dock ingen koll på övriga hästar i loppet.

Lopp 6: El Caballo lyckades inte ta spets, det gjorde däremot Think Yatzy som gjorde ett mycket bra lopp i spets hela vägen. El Caballo fick andra ytter, men trivdes inte alls där och var inte som bäst för dagen. Bakom sig hade han Citation. När Björn Goop med Fasching var på väg ut i tredje spår kom Stig-H ut ganska snävt med Citation som inte hade vunnit utan den manövern. Han drogs fram av El Caballo i tredje spår. Citation plockade ner ledande Think Yatzy utan att vara som bäst trots bra tid 1.12,8. Bästa loppet gjorde Think Yatzy enligt min åsikt och stretade mot på en lysande tid 1.12,9 över full distans. Jag tycker även att Fasching gjorde bra lopp som trea med tanke på störningen av Citation.

Lopp 7: Rado laddade för spets och tog den relativt enkelt. Sir Henry fick ett bra lopp och visade sig vara starkast när upploppet kom. Ladon du Goutier pressade Rado i dödens, men verkar inte riktigt räcka till i klassen, däremot gjorde han Rado's dag förstörd och därmed lyckades inte Rado hålla undan. Inte säkert han klarat Brave Man (2:a) och Sir Henry även om han sluppit trycket från Ladon du Goutier. Hade det varit kort distans och framspår för Brave Man hade sannolikt varit spel mot ett mål dock. Nu fick han lite positionsbekymmer och var inte tillräckligt stark för att nå fram till Sir Henry.

ThomasH
9/25/05, 1:37 AM
#18

Som vanligt en träffande analys. I efterhand ska man granska sina tankar. och, givetvis så underskattade jag normännen. Varför? Jo de stod ju ovanligt bra inne i "klassen" det fanns en gnutta av jäv. Var inte klasserna konstruerade för att just passa normännen. Speciellt i de första två loppen.

Jag återkommer med min analys på måndag när jag granskat mitt band.

Upp till toppen
Annons: