Annons:
Etikettbolagsspel
Läst 636 ggr
ThomasH
10/28/05, 10:24 PM

"Kamelerna" på Jägersro

Lise-lotte, nu har du lite att fundera över. Bertil, Jag och hafor och alla andra är överens om Spring Ray. Vi är alla överens om att Simb Chaplin ska garderas, 2-åringar är 2-åringa. Bertil och jag spikar Prince Vallinat, som hafor plockar bort. hafor spikar Wingait Geforce.

Lise-lotte, det är du som bestämmer, du har säkert hittat bättre drag.

Annons:
ThomasH
10/29/05, 12:01 AM
#1

Lise-Lotte, intressant analys, tycker att det kan fungera bra, Själv tror jag mycket på Anelka som visade fram fötterna senast. Tror som du mycket på Needles'n Pins och tycker att Prince Valliant har burit sina pengar bra, han står ju till och med mycket bra inne i klassen.

Lise-Lotte
10/29/05, 12:09 AM
#2

Att Prince V står bra inne i klassen beror ju på vinsterna som kommit som spön i backen men han saknar erfarenheten i klassen - vinner han i morgon då är han ruggigt bra och jag tror att han bara är väldigt bra Skrattande.

Bättre drag har jag nog inte och det är väl egentligen bara i avd 2 som jag ifrågasätter och kanske hoppar över favoriterna Fundersam

ThomasH
10/29/05, 12:16 AM
#3

Vad vill du göra i avd 2? Där tror jag mycket på J.R Boy som nu kommer gå med den gammal balansen, travade ju som en kamel senast, nu med Björn Goop

ThomasH
10/29/05, 12:38 AM
#4

Prince Vallinat har dragit på sig mycket pengar, men har vi sett botten i honom bara därför? Kolla Erik A hemsida på lördag morgon, han ska uppdatera den när han kommer hem sent i kväll med sina tankar om V75

ThomasH
10/29/05, 12:58 AM
#5

Lise-Lotte, du har nog tänk rätt, ryktet säger tydligen att E.G Tealight ska prova barfota, läs mera på Björn Goops hemsida: http://www.stallgoop.se/news.asp?id=162

hafor
10/29/05, 1:00 AM
#6

Lycka till Lise-Lotte. Se nu till och få en bra natts sömn och dröm fram den vinnande raden Cool

Det som oroar mig lite i mitt eget tips är att Micke Nybrink också har 10 Wingaite Geforce som stenklar. Det är oroande, jag gillar inte när han är inne på samma tanke som jag Fundersam

Men jag struntar i hans tips och håller fast vid min första tanke. Det är magkänslan som bestämmer den här gången!

Det är tur att loppen går i Skåne och inte på Norrlandsbana. I så fall hade de fått lägga ut lyse på banan så att Wingaite Geforce's motståndare hade hittat till mållinjen. Eller slå på sökarljus när "Forcen" passerat mållinjen så att vi kunde se var de andra håller hus Skrattande

Annons:
ThomasH
10/29/05, 1:08 AM
#7

Hafor, att tippa som Nybrink måste kännas som ett stort nederlag, men jag tror också Wingait Gefoforce har bra chans, men inte tillräckligt för att spika honom. E.G Tealight kan bli svårfångad.

Lycka till Lise-Lotte, vi tror på dig!

hafor
10/29/05, 1:17 AM
#8

Man måste våga lita på sin magkänsla Thomas. Om man omvärderar sina egna tankar för att staketkuskar som herr Nybrink har en åsikt så kan man lika bra slå igen.

Om man däremot har stolpe-ut veckan så kanske man får vara mer försiktig till nästa gång.

Jag litar hellre på mina egna tips och spricker om så skulle vara fallet än köper vad alla tidningarna och journalisterna tycker.

Däremot brukar jag faktiskt ta del av hur V75-Guiden resonerar för de brukar ha ett par godbiter varje omgång. Dock inte skriva av systemet Skrattande

Förra veckan hade de spik på Chakaranda D. Men jag ock ston passar inte i lopp där man spikar Skrattande

Den här veckan talar de framför allt om varför Vallianten får suga i sig första årsförlusten. Det stavas tysk duo.

ThomasH
10/29/05, 1:27 AM
#9

Jo ,och även guiden har mycket dåliga tips ibland, vill minnas att dom lämnade Dumle Loss utanför systemet till SM. Dom slår sig alltid för bröstet för de drag dom får in, men nämner aldrig de fatala misstag de gör. Guiden har aldrig tippat Prince Valliant, hans vinster har alltid kommit som en överraskning för Guiden.

Lise-Lotte
10/29/05, 2:39 AM
#10

Thomas - nej jag menar absolut inte att vi sett botten i Prince V men att man kanske ska hantera honom lite mera varsamt nu det är trots allt värre konkurrenter nu även om det inte är de värsta nu kanske och "första" förlusten närmar sig med stormsteg.

Avd 2- där tror jag som jag skrev mest på baskpåren och sätter nog JR Boy främst samtidigt som LA West och Le Roi känns felstreckad ffa som jag inte tror att favoriterna hamnar i spets och då blir detta öppet. Pluggar fortfarande detta loppet Fundersam

Lise-Lotte
10/29/05, 2:41 AM
#11

jag skriver som en kratta Räcka ut tungan

Lise-Lotte
10/29/05, 2:42 AM
#12

nu ska jag knyta mig och hinna läsa lite innan ögonlocken faller ihop. Tack för era fina analyser!

ThomasH
10/29/05, 2:45 AM
#13

Jag väntar fortfarande på vår ledare i Guldstallet, Preben, tips

Annons:
hafor
10/29/05, 11:34 AM
#14

#9 Guiden har absolut inte rätt varje gång och missar flera vinnare precis som alla andra tidningar. Men jag tycker deras resonemang är intressant att läsa + att de har mycket spelinfo (hur man tänker när man reducerar system t ex) eftersom de också står som säljare av Jokersystemet. Även Travronden tar jag del av regelbundet.

Jag brukar tom köpa Aftonbladet på fredagar emellanåt för att läsa miljonklubbens resonemang. Jag tycker inte att var och ens tips är det man ska följa oavsett journalist, travexpert etc, men det är intressant att se hur de resonerar. Igentligen på likartat sett som vi skriver vad vi tycker och analyserar. Jag anser inte att jag är någon travexpert, långt ifrån. Men emellanåt så stämmer allt och då får man till det Skrattande

hafor
10/29/05, 11:48 AM
#15

Thomas, du som har stenkoll på travinfo, har du en lista på vilka tränare och kuskar som har egna hemsidor ??

Dvs utöver de som du redan presenterat via länkar hittills här på trav.iFokus.se.

B Goop, T Uhrberg, E Adielsson

Ett förslag kan vara att ha en länklista med tränare och kuskar som gör det lättare för varje besökare att hitta dit.

ThomasH
10/29/05, 1:37 PM
#16

Bra tips, jag har jobbat på det en längre tid, men tiden verkar aldrig räcka till

hafor
10/29/05, 1:43 PM
#17

Man kan ju börja enkelt med att inlägg som bara innehåller länkarna på liknande sätt som vi har för dubbelresultatet. Om det sedan går att göra mer lättillgängligt, men blir lite mer komplicerat att skapa så kan det komma som steg 2 när tiden finns tillgänglig.

Ah, jag kunde ju lika bra starta en sådan själv. Enkelt att göra, så nu finns det en start som alla gärna får bidra vidare till.

Egen sträng som heter "Lista på länkar till tränare och kuskar" Cool

ThomasH
10/29/05, 1:51 PM
#18

hafor, titta på artikeln "länkar till bra travsajt" där har jag länkar till de flesta tränare mm

hafor
10/29/05, 2:04 PM
#19

Suveränt Thomas Skrattande Jag visste inte ens om att den fanns. Kanske behöver den finnas med på startsidan som "permanent" artikel. Det är inte så lätt att veta vad man ska söka efter i "gamla" artiklar.

Det känns mer som permanent info än som en artikel. Möjligen sätter den här sajten en begränsning av hur man få till det? Kan vara ett tips till Staffan ocskå om det inte finns tillgängligt. Dvs att ha permanenta artiklar på startsidan för varje iFokus sajt.

hafor
10/29/05, 7:10 PM
#20

Även den här veckan så visar det sig att Guiden hade bra drag.
#8 ….. Den här veckan talar de framför allt om varför Vallianten får suga i sig första årsförlusten. Det stavas tysk duo.

Samtidigt måste jag erkänna att Vallianten är en topphäst av mycket hög rang!!!

Okej jag erkänner, Forcen svek mig den här gången Gråter men Tepåsen slog han i alla fall Cool

Tydligen MÅSTE man ta varningen på allvar. Om Micke Nybrink har samma "stenklara" som man själv sett ut. BYT!!!

Simb Chaplin gjorde det som jag väntade mig av Forcen, vann med hela upploppet Flört

Och Lukas Lupin lyckades behålla sin segerpoäng, fast nu med senare bäst före datum Cool

Annons:
Preben
10/29/05, 8:24 PM
#21

Tänk att det slår aldrig fel Ludde vinner alltid minst ett lopp på Jägersro. Bertil nu får du ge allt för att vår första runda skall gå ihop sig.

Preben

ThomasH
10/29/05, 8:31 PM
#22

Helt fel ute var inte jag denna gång, 6 rätt blev det, och det med mersmak, Prince Valliant var ju mycket nära att plocka ner Mack November

Bertil visa nu att gammal är äldst

hafor
10/29/05, 8:46 PM
#23

Bästa insatser på dagens V75:a:

Prestation nr 1 är utan tvekan Mack November i lopp 6 som i mycket tufft tempo från dödens krossade ledaren fullständigt och ändå stod emot en topphäst som Prince Valiant som fått en smygresa. Dessutom så här års sänker rekordet med 1 sekund. Absolut 5-stjärnig insats.

Prestation nr 2 var Simb Chaplin lopp 5, som även han gjorde mos av ledaren från dödens (efter 1 varv). Men där var det inte lika tufft motstånd. Likväl en mycket fin prestation.

Prestation nr 3 stod Lukas Lupin lopp 7 för, som under ledning av Örjan ryckte till sig spets i snabb inledning, fick press av konkurrent i högt tempo och sedan bara glider ifrån övriga på upploppet.
Kanske var det i konkurrens av Bella Gigant lopp 5 som också krossade sina motståndare från dödens till en säker seger.

Där visade också Brian Ås som verkligen fick smörresa att han inte platsar i den här konkurrensen på full distans. Han klarade inte ens att hålla undan till 2:a platsen. Han fick verkligen maxutdelning som 3:a efter en tajmad styrning av Thomas Uhrberg.

Spring Ray gjorde en fin start och visade att han lärt sig även det (kanske inga direkta startkanoner som motståndare), men hade i övrigt mer ett träningsjobb än en riktig utmaning. Därför blev hans seger bara en dag på jobbet utan att imponera.

hafor
10/29/05, 9:05 PM
#24

Måste också få tillägga det jag påpekade förut om Björn Goop. Han har inte alltid toppdagar så är det för alla kuskar.

Jag påpekade tidigare att han inte hade det "rätta" draget i sina styrningar under den här veckan trots flera favoriter. Dagens facit:

Lopp 2: J.R.Boy 3,80 - oplacerad efter galopp
Inte mycket Björn kunnat göra eftersom hästen är som den är - osäker. Men omotiverat lågt odds, mycket pga av Björn.

Lopp 3: Spring Ray 1,33 - säker seger med en häst som Björn känner väl och som hade svagare motstånd än på länge med mycket passande distans. Där var hästen motiverad det låga oddset oavsett om Björn kört eller ej.

Lopp 4: Partner ÅS 12,60 - snackhäst på slutet, svårt att säga hur mycket Björn påverkade oddset. Han gjorde säkert vad han kunde från svårt spår 8 och lyckades få spets, men blev oplacerad. Inte så mycket att orda om.

Lopp 5: E.G. Telight 4,40 - väntad trög inledning, men varför valde han 4:e par invändigt ?? Han blev ju fastlåst resten av loppet trots att Bella Gigant ryckte sönder loppet från dödens. Knappast en av Björns mer genomtänkta styrningar. Slutade 6:a

Lopp 6: Komet Value 18,40 - en på förhand hopplös uppgift över 1640m auto med hårt motstånd. Oplacerad till slut och inte mycket att orda om.

Lopp 7: Ålarökarn 5,10 - betrodd av spelarna, men hästen har inte form sedan ett tag och hade inte en av sina bättre dagar idag heller och slutade oplacerad. Omotiverat lågt odds mycket pga Björn.

Vad jag vill komma till är naturligtvis inte att hacka ner på Björn Goop. Han är en av Sveriges bästa kuskar, men inte ens han motiverar det favoritskap som spelarna lägger på många av hans starter. Det verkar som om hästen nästan saknar betydelse ibland. Precis som när Örjan, Erik A, Stig-H etc blir nerspelade till ibland löjliga odds.

Det är något man måste ta hänsyn till i sina analyser, precis som man inte får fastna i egna övertygelser (jag erkänner mig skyldigCool) utan att analysera hela läget.

ThomasH
10/29/05, 9:19 PM
#25

Nja, hafor. Håller inte helt med dig. Björn sitter upp bakom väldigt många hästar, alla är inte bra, utan vissa presterar mycket bättre bara för att en vänsterhänt kusk kör för första gången. Jag tycker att Björn facit var bra, han vann med den favorit som han skulle vinna med, Spring Ray. Ingen knappade in på honom i kuskligan. Erik vann ett lopp och Örjan ett lopp

Men, spelarna övervärdera mindre bra hästar bara för att Björn kör, men samma sak gäller Erik och Örjan. De hästar som Björn blåste med hadde alla tvekam form. J.R Boy är ju en galopphäst, inget att skylla björn för. Partner Ås var ju bara snackhäst för att Björn körde, var ärlig, trodde då på honom? E.G Tealight har ju inte vissat famfötterna någon gång på V75, Björn kunde inte ändra på det. Komet value, men hafor, med det spåret och mot det motståndet? Ålarökaren har ju inte varit i närheten av den form han hade i sommras. Undrar om inte det var en fluga som försvann

hafor
10/29/05, 9:41 PM
#26

#25 Thomas för att inte förvirra läget mer än nödvändigt.

Jag sa ju:

  • att Björn är en bra kusk
  • att han blir övervärderad även om han sitter bakom sämre hästar - det var ju bland annat det hela mitt inlägg gick ut på

Nog om det, jag vill inte starta en orddebatt för att vi har olika syn på saker och ting. Jag respekterar fullständigt att du har annan åsikt än jag. Det har inte varit min mening att försöka övertyga någon om att jag har helt rätt, jag ville bara väcka till lite debatt. Men du såg väl även loppen i onsdags på Valla eller ……….??

ThomasH
10/29/05, 9:49 PM
#27

Absolut, och jag vill också bara väcka debatt. Det är nyttigt att fundera över varför vi ibland har favoriter som bara bygger på kusken. Vist är vissa kuskar bättre än andra. Erik och Thomas U är otroligt pricksäkra från springspår. Örjan är otrolig på att hitta ryggar och hitta luckan i rätt tid. Men, man ska inte överdriva kusken, dåliga hästar är dåliga hästar och ska inte spelas som favoriter bara för att Örjan, Erik, Björn eller Ulf Ohllsson kör.

Annons:
Lise-Lotte
10/30/05, 1:10 PM
#28

Utan något statistiskt underlag - men visst placerar de bästa kuskarna oftare de lite sämre hästarna bättre. Och i lopp där dessa hästar startar kan ju chanserna öka avsevärt om de har visat form, bra spår och värsta konkurrenterna med sämre spår. Och det är ju där som skrällerna brukar ligga/finnas.

Är min åsikt Glad

//Lise-Lotte

Upp till toppen
Annons: