Annons:
Etiketttrav-snack
Läst 1052 ggr
[Fabtax]
2012-01-22 18:12

Stjärkuskarna, travets välsignelse och förbannelse

Juventus. Milan.

Real Madrid. Barcelona.

Björn Goop. Erik Adielsson. (OK, gardera med Åke då!)

Svensk travsport har ett dilemma, om ni inte redan visste det: våra bästa kuskar håller på att segra ihjäl svensk travsport! Precis som några få topplag har gjort sina ligor till en tvåpartsuppgörelse så är samma sak på väg att hända i svensk travsport.

Visst, vi har just upplevt några jätteutdelningar där några spelare genom att satsa på de säkra korten uppblandat med skrällar tagit hem storvinster, men det var bara ett wake up call för spelarkollektivet. När Björn Goop vinner nio av arton V86-lopp på två veckor, och BG, EA och ÖK vinner tolv av de sexton loppen (trots att EA hade semester ena omgången), då borde varningsklockor ringa lite varstans. Och det värsta av allt: det finns inget att göra åt den här megadominansen från detta fåtal! De är helt enkelt för bra; de får de bästa uppsittningarna, och de åtnjuter en respekt från övriga kuskar som gör att de inte längre behöver anstränga sig och sina hästar för att få smörlöpningar.

Om inte den här hegemonin bryts kommer ATG inom de närmaste åren att få jätteproblem, för man kan ju inte gärna ge våra största stjärnor startförbud eller order att hålla igen. Kanske kan lösningen vara en förändring i upplägget av våra stora spel, t.ex. genom att sprida loppen på flera banor samma dag, så att stjärnorna helt enkelt inte hinner att täcka upp överallt. Vad säger ni? Ordet är fritt!

Annons:
matsli
2012-01-22 19:29
#1

Nja, det går ju lite olika lopp på olika ställen mest varje dag; V4, V5 och V65. Sedan har ju de uppräknade toppkuskarna blivit mångas bank. Jag har tjänat 30000: nettto sista veckan tack vare spel på kuskar. Idag hade jag dubbla 6.or på solvallas V65 på mitt winmore tack var Björn så jag är glad så länge det går bra för Björn och till viss del för Erik;-)

Men, jag förstår dig och många andra. Toppkuskarna får de bästa hästarna och även respekt. Få vågar utmana. Det är ju nu vardagsmat att se Börn köra till spets med vilken häst som helst och alla släpper…

matsli
2012-01-22 20:08
#2

En sak till. Det är likadant på galopptävlingarna; Per Anders Gråberg vinner nästan alltid en till två lopp på söndagarnas V4 (undantag idag, därav maxutdelning). Mycket bra att ha som utgång på V4 i Winmore eller annat reduceringssystem.Skrattande

[Fabtax]
2012-01-22 20:56
#3

Först då grattis matsli, och njut av medgången, för vi är fler som kommer att göra som du (om vi inte redan gör det), alltså satsa på "de fyras gäng". Chansen till storutdelningar då kommer att reduceras till de gånger de alla har en dålig dag samtidigt, eller till att vi gör flersystem.

Vad jag vill se är t.ex. en nordlig och en sydlig saxbana på V75 etc. Tekniken för spelet finns ju och utnyttjas redan, och Vinnare och ATG Live dräller av Medarbetare, så man kan gott sprida ut dem över landet utan så stora fördyringar.

Att Björn Goop råkar  välja (t.ex.) Halmstad och Erik Adielsson Bergsåker i en och samma gemensamma omgång får man räkna med, men då kommer man i alla fall slippa se dem "göra upp" om loppen på samma bana. Och väljer Erik, Björn, Örjan och Åke mot alla odds en och samma bana i en omgång har vi ändå tre-fyra lopp på saxbanan att ta ställning till.

Jag är medveten om att det finns invändningar, men jag tror att tiden arbetar för sådana här lösningar och kommer att göra dem nödvändiga.

Vad gäller galoppen med deras stjärnor som Gråberg och Fredrik Johansson så är det trots allt ett perifiert problem. Galoppen har en massa andra bekymmer (träskbanor vintertid t.ex., som idag), och på sikt tror jag att travet och galoppen kommer att gå skilda vägar. Steg ett har vi sett på Jägers, även om sista ordet inte är sagt där ännu.

Som sagt, jag tror inte detta omgående sjunker in överallt, men jag återkommer gärna om fem år och säger "vad var det jag sa?"…

Upp till toppen
Annons: