Annons:
Etiketttrav-snack
Läst 1736 ggr
[Fabtax]
2012-05-26 16:32

Erikssund - kungsgården

Erikssund var en kungsgård redan på Gustav Vasas tid, och det är fortfarande ett maktcentrum, åtminstone inom travsporten.

För något år sedan twittrade entreprenören och travreportern Åsa Elmroth ett tack till Erikssund för "en underbar helg". Idag stod kompisen Elmroth och lät tränaren Henrik Larsson ta åt sig äran av Jesper Lane, trots att alla ju vet att det är ägaren (och hovslagaren på Erikssund) som skall ha äran för hästens skick.

Än värre är vad Henrik Ingvarsson avslöjar i Travronden, nämligen att Solvallas elitloppsgeneral Tore Fyrand firade sin födelsedag på Erikssund fyra dagar innan han bjöd in Henrik Larssons respektive kusinen Peter G. Normans hästar till Elitloppet.

OK, det är två bra hästar, men det börjar faktiskt lukta unket om dessa  Capo de tutti capi-likheter inom travet. Vi såg ju nyligen en annan märklig yrkesmässig anknytning i samband med guldtäcket på Dannero.

Tycker att det är hög tid att travetablissemanget tar sitt ansvar och inte utsätter sig för risken att anklagas för vänskapskorruption.

Annons:
[Fabtax]
2012-08-13 19:08
#1

Trav365, pseudodebatternas moder, klagar nu journalister, bl.a. Vinnareproducenten Johan Edlund, över att travkuskar samåker till banorna.

Det hade kanske varit rätt klädsamt om han samtidigt även uppmärksammat den vänskapskorruption som känns snubblande nära när hans egna kollegor intervjuar tränare som de gör affärer med, t.ex. genom att ha egenägd häst hos?

Genom åren har vi sett intervjuer med bl.a. Torbjörn Jansson, Jan-Olov Persson och Malin Lövgren av reportrar som under samma tid haft häst hos tränaren. Minst en referent sitter ogenerat och skildrar lopp där hans egna häst startar, detta utan att någon ansvarig på något sätt funderar över om det möjligen kan föreligga en jävssituation.

Även Lennart Persson stämmer in i klagokören mot tränarkompisskapet. Han företräder i och för sig inte ATG, men under sin tid hos konkurrentägda Travnet hade han en (bejublad) "talkshow" med Kari Lähdekorpi som han samtidigt hade häst hos, och t.o.m. förhandlade med om hästpriser inför öppen ridå.

När får vi se en debatt på Trav 365 om faran av hur tränare/kuskar och travsportjournalister obesvärat frotterar sig med varandra affärsmässigt och på fritiden?

Ett litet exempel på hur sådana nära kompisskap kan fungera framgår av ett pressmeddelande från ATG 120519, där tränare Marcus Lindgren uttalar sig om Sanity:

"När Peter Untersteiner tackade nej ringde jag till min kompis Åsa Elmroth, ja just den Åsa, och undrade om hon visste någon som ville vinna RIXallsvenskan. Jag sa att jag har hästen om du hittar tränaren.

I Östersund hade Malin Löfgren fått äran att bli Jämtlands representant i RIXallsvenskan, men hon saknade häst. Åsa och Malin är kompisar och nu gick telefonen varm hos Marcus."

[Fabtax]
2012-08-13 22:50
#2

I rättvisans namn har det faktiskt synts spår av självrannsakan t.o.m. på Trav 365. Så här skrev t.ex. Micke Nybrink i ett anfall av klarsyn den 28 sept 2011:

"Inom travet är kompisförhållanden mellan aktiva och journalister vanliga. Ni skulle bara veta. Jag förstår de aktiva; att ha en egen journalist är najs. Man kan torgföra sitt budskap/sina åsikter och har alltid någon penna på sin sida.

I vissa fall uppträder den utvalde journalisten som försvars­advokat.

Jag kan delvis förstå den ryggdunkande journalisten. Kontakter är värdefulla, att få exklusiv information är i regel en bra affär, även om man är inne och tummar på journalistikens fundament, att stå fri att bevaka och granska, att vara objektiv.

Tror ni att travet gynnas av den här symbiosen? Inte jag.  Bevakningen blir platt och mesig, folk utanför sporten skrattar åt oss, och alla kanter filas bort. Det blir en söt­sliskig rätt som serveras."

Upp till toppen
Annons: