Annons:
Etiketttrav-snack
Läst 3193 ggr
[Fabtax]
5/30/12, 7:12 PM

Är det här den sydafrike jättevinnaren?

Angående storvinsterna till Sydafrika så blandas spekulationer med möjliga fakta. Bland annat sägs det att det är stora spelsyndikat som ligger bakom insatserna, och att de söker av det globala spelandet och slår till där det för tillfället är mest lönsamt.

Syndikaten påstås satsa enorma summor med hjälp av både matematiska och reducerade system - de senare sägs vara betydligt mer kraftfulla och invecklade än vårt eget välkända Jokersystem.

Om man funderar över vem som kan kombinera kunskap med stora resurser så ser man ett fullt möjligt scenario där spelbolaget Phumelela inte bara är ATG:s samarbetspartner, utan även dess stora och framgångsrika kund.

Så här presenteras Phumelela av en inhemsk affärskälla: "Secondly, Phumelela Gold Enterprises, a joint venture between South African horse racing and tote betting operators Phumelela and Gold Circle, has agreed to a deal with Betfair that will enable their 2-million customers to bet in South African tote pools as well as watch live streams of races."

Det kan alltså vara så att det är ett stort spelsyndikat med kapital från sydafrikansk guldindustri och kunskap från Betfair som håller på att pungslå ATG. Blotta misstanken borde få Benno Eliasson, Ilmari Halinen m.fl. att ligga sömnlösa på nätterna…

Annons:
[Fabtax]
5/30/12, 7:19 PM
#1

(Rubriken innehåller som synes felskrivning. Beklagar detta!)

[Fabtax]
6/1/12, 5:46 PM
#2

I bogsvallet från den sydafrikanska penningtrålaren skvalpar det kring en mängd vrakgods från ATG som det kanske behövs en haverikommission att bringa reda bland. Här är några lösa bitar, sortera om du vill!

* ATG har varit mycket angelägna att tala om att hela 40 miljoner av de 143 miljonerna som spelades på V75 i lördags satsades utomlands, men ATG:s vice VD säger att man inte avslöjar land för land. Däremot har man redan poängterat att Sydafrika är en av deras snabbast växande marknader. Med andra ord skapar det en känsla av att SA svarade för en stor del av de 40 miljonerna. Men i Travronden idag avslöjas att 30,5 av dessa 40 miljoner kom från Norge, samt knappa 4,5 miljoner från Danmark och Finland tillsammans. Återstår då 5 miljoner att slå ut på Sydafrika och 16 (!) andra deltagande länder. Detta bevisar i sig ingenting, bara att det verkar finnas en målsättning att utmåla SA som en betydligt större marknad än det i själva verket är. "Varför?" kan man ju undra…

* ATG:s vice VD säger idag enligt Kanal75 också bl.a följande: "Vi har ett 20-tal länder som spelar in i våra gemensamma spelpooler och den här gången lyckades de sydafrikanska vinnarna slå alla andra. Nu i morse har vi fått ny information om de tre vinnande systemen. Phumelela, det sydafrikanska bolaget, har nu kommunicerat att det är från ett och samma konto. Det är alltså en kund som står bakom alla tre systemen - och det är spelat på internet och det är en kund som är känd sedan tidigare, berättar Benno Eliasson.

Om vi skärskådar det uttalandet, så verkar Eliasson försöka måla upp något slags märkliga landskampsstämning, "den här gången lyckades de sydafrikanska vinnarna slå alla andra". Men så visar det sig att det inte var någon laginsats - alla tre spelen kom från samma konto. Och nu får vi veta att det är "en kund som är känd sedan tidigare" som vann. Detta är ju märkligt, eftersom ATG tidigare ihärdigt har "kommunicerat" ut att det finns en annan "spelkultur" i Sydafrika, där man inget får veta om kunderna.

Benno "kommunicerar"(hans favoritord?) förvirrat vidare: "Jag förstår samtidigt att det väcker nyfikenhet, en del kände inte ens till att spelet var från andra länder och så kommunicerar man att det är tre vinnare (var det inte en nyss?) från Sydafrika. Det är klart att det väcker en massa frågor och det får vi ha all respekt för." Ja, det väcker en massa frågor, men svaren, Benno, svaren, var är de?

Det finns mer bitar som guppar omkring. Det hade t.ex. varit intressant att läsa vad en internationellt sakkunnig aktieanalytiker skulle säga om bolagen bakom ATG:s sydafrikanska partner. Det kanske kommer?

Avslutar i stället med vad "Bosse Knopp" (Travronden) twittrade tidigare idag: "Alla tre Sydafrika-system spelade från samma konto. ´Då är allt glasklart`. ATG underskattar-sina-kunder."

[Fabtax]
6/1/12, 10:00 PM
#3

Lite lyxigt, men samtidigt nästan spöklikt att kunna få breda ut sig här och påstå saker oemotsagd… Flört

Fast jag har följt den mer intensiva debatten på annat håll på nätet och i tidningar, och jag tycker att det finns skäl att diskutera den möjliga spelskandalen ur bredare perspektiv än bara de mystiska storvinsterna, även om de givetvis är viktiga.

ATG har en mycket stark ställning på den svenska spelmarknaden. Mycket givetvis beroende på sitt monopol, men utöver det har man (haft) ett gott anseende som ett trovärdigt och välskött spelföretag.

Vi vet alla att såväl EU som andra krafter är motståndare till det svenska spelmonopolet. Även de svenska politiska partierna, kanske speciellt inom Alliansen, har på allvar diskuterat möjligheten att avskaffa ATG:s spelhegemoni, men de ovan angivna skälen kan ha bidragit till att man avstått.

Säg då att ett försvagat och misstänkliggjort ATG blir lättare för politikerna att konkurrensutsätta. Om makthavarna om några år kommer att utfärda licenser för den svenska spelmarknaden ligger det i rivaliserande aktörers intresse att ATG då inte är för starka.

Jag tror därför att det är fullt möjligt att utländska spelbolag skulle kunna bilda samriskprojekt i syfte att utarma ATG såväl ekonomiskt som inflytelsemässigt. Att ATG i skenet av ett sådant tänkbart scenario finner sig i att få vänta sex dagar innan den sydafrikanska partnern går ut med offentligt besked om att det finns en vinnare bakom alla tre systemen är ett svaghetsbesked från ATG. Det ger oss iakttagare intrycket att bollen ligger hos någon annan än den svenske huvudmannen i det här fallet.

Tänk om de 65 miljonerna bara är en fickpeng i sammanhanget, i väntan på en annan sorts och ännu större vinster?

[Fabtax]
6/3/12, 8:43 AM
#4

Det vore mycket enkelt att kunna ta reda på om mina misstankar är sanna i frågan om att ATG är utsatt för en systematisk spelkupp med "bombningar" vid vissa strategiska tillfällen (se inlägg från 3/6 i tråden "Långshyttan"), om bara ATG redovisade sin omsättning från Sydafrika vecka för vecka. Stämmer min hypotes så ökar omsättningen kraftigt de veckor "klumpvinsterna" uppträder, för att därefter dala. Ligger omsättningen konstant har jag förmodligen fel i mina misstankar. Tyvärr vägrar ATG att lämna ut dessa uppgifter av "konkurrensskäl".

[Fabtax]
6/3/12, 9:31 AM
#5

Några röster ur mediabruset om de utländska vinsterna:

"Jag vet egentligen inte vad jag skall tro. Men jag gillar det inte och får en känsla av att ATG glider på sanningen, att det hela stinker."_ _ _"Det här borde granskas av utomstående. Kanske dags för Janne Josefsson och hans Uppdrag Granskning i SVT att göra en insats."
Peter Kastensson, blogg/

"Vad händer i Sydafrika? Tre vinnande system på V75 i lördags och dryga 60 miljoner kr i vinster dit på V75. Är det en trovärdighetskris på gång för ATG månne? Hur mycket omsatte sydafrikanerna på V75 i lördags? Hur många system kommer från södra Afrika? Frågorna är många gentemot den svenska spelarkåren. Jag tror det skulle vara bäst för ATG och ta bladet från munnen och släppa på siffrorna från Sydafrika. Om inte det görs tror jag den stora svenska spelarkårens förtroende för V75 och ATG kommer att naggas i kanten. Och det är inte bra."
Björn Hammarström Travnet/

"Oavsett vad som sägs har ATG ett trovärdighetsproblem. Folk undrar och funderar. Folk tvekar på om allt går rätt till. Ryktesfloran rullar vidare,och för att komma till rätta med problemet måste man informera."
Ola Lernå, Travronden/

"Varför berättar de inte hur det ligger till? Jag tycker att det är så konstigt. De har ju stängt all konkurrens i Sverige så jag vet inte vad de är oroliga för."
Thomas "Ögat" Öhman till Spelexpressen/

"En del kanske är så pass misstänksamma, och tror att det kan finnas en sanning i misstanken, att de väljer att spela på annat. Spelbolaget ATG kommer att reda ut det här och redogöra för att inget fuffens pågår."
Stig H Johansson, krönika Sportbladet/

"Jag hoppas att folk förstår och litar på att ATG, som är ett halvstatligt bolag som är kontrollerat av lotteriinspektionen, har det här under kontroll."

Remy Nilson till Spelexpressen.

[Fabtax]
6/6/12, 1:51 PM
#6

Nya för ATG besvärande detaljer fortsätter att poppa upp, nu senast påstås det finnas dokumentation om att Phumelela får saftiga rabatter av ATG.

För varje nytt "fynd" kommer intresset att öka hos grävande journalister, fristående från travsporten. Den som lyckas fånga ett halvstatligt bolag med brallorna nere kan ha en guldspade liggande väntande på sig längre fram…

Annons:
Upp till toppen
Annons: