2012-07-17 08:45 #0 av: [Fabtax]

I gårdagens Trav365 går Lutfi Kolgjini till attack på bred front mot olika företeelser inom svensk travsport. Han skriver bl.a. om att man (underförstått ATG) av marknadsskäl skickar V86 runt landet.  "Att de till exempel kör V86 på Solänget på onsdag är totalt oförståeligt. Hur ska vi kunna få det här att gå runt då? Hur många tränare har Solänget? Kör vi trav där för att vi ska kunna visa hur 2000 personer ligger i gräset och har det bra? Det håller inte", skriver Ludde.

Detta är en ordentlig bredsida, inte alls omotiverad, mot ATG och dess ledning. ATG har ju i pressmeddelande lanserat sommartravet som "den gröna folkfesten". Då är kanske Ludde tacksam över att de styrande bakom detta lägger av? Inte alls, så här säger han i en annan artikel: "Det finns ett fåtal personer som har gjort speciellt mycket för travsporten och Remy är en av dem" och "vi ska vara oerhört tacksamma över hans gärning". Vidare har Remy "fixat in spelet i alla stugor och det ska till något extraordinärt för att klara av en sådan bravad." Om Remys högra hand och då tilltänkta efterträdare säger Ludde i samma artikel: "Det är alltid svårt att efterträda starka krafter men jag har förhoppning om att Remy utbildat en kille som jag själv ser som väldigt lovande och det är Benno Eliasson. Han är den enda som kan efterträda Remy, om någon ska klara av det så är det han".

En konklusion av dessa uttalanden blir då bl.a. att travet har inte råd med att låta folket från stugorna ligga i gröngräset och njuta av den sport som den odugliga ledning som svensk travsport står i tacksamhetsskuld till anordnat. Hur kan så motsägelsefulla uppgifter frå en sådan genomslagskraft?

"Hemligheten" med att nå ut till media och hålla grytan kokande heter "redaktionell kommunikation". Vad detta är avslöjar ingen mindre än Remy Nilson själv i sitt sommarprat på ATG.se. Han säger där: ""Skriv om det du företräder på ett redaktionellt, intressant och allmängiltigt sätt, så kommer många medier att publicera vad du vill ha sagt. Alltså agera med det du vill ha sagt för media på medias egna villkor. Svårare än så är det inte."

Denna metod tillämpade ATG för att nå ut till media, innan man gjorde slag i saken och helt enkelt köpte upp travsidorna i tidningarna. Och det är samma metod som Lutfi Kolgjini använder sig av i kommunikationen med media. När Luddes sommarprogram fick stor genomslagskraft meddelade en känd travsportjournalist att han medverkat i utformningen av manuset till programmet. Samme skribent har redan släppt ut att Luddes memoarer är på gång. Det intressanta är att denne redaktör även gav Kari Lähdekorpi en skjuts på vägen att nå ut till folk genom en populär intervjuserie på Internet. Gemensamt för Ludde och Kari är att de har en förmåga att tycka till, men att de inte riktigt kunnat balansera umgänget med media, och det är de fått hjälp med sin "redaktionella kommunikation".

Med detta sagt vill jag bara ha sagt att det alls inte är fel att låta sig gripas av kasperteatern, även om man vet om att det sitter någon bakom kulissen som rycker i snörena. Fast det är ju lättare att ta handlingen med en nypa salt när man vet hur det går till...