Annons:
Etiketttrav-snack
Läst 837 ggr
[Fabtax]
8/8/12, 10:35 PM

"Osannolikt"?

Jag är en stor vän av Stig H Johansson. Inte bara för hans kunnande som travtränare, utan även för hans förmåga att uttrycka sig. Jag tycker att hans sätt att väga sina ord är beundransvärt.

Nu har jag den senaste knappa veckan hört honom använda ordet "osannolik" (prestation) om två hästar.  Ena gången var (förstås!) Commander Crowes insats i Åberg, om vilken SHJ skriver i sin krönika i Sportbladet i fredags "en osannolik prestation". Samma  uttryck använde han i kväll i Vinnare V86 om Tidied Accelerator, som gick 11,5 i tredjespår på en blöt bana på Solvalla. "Osannolikt" alltså.

Jag kollade för säkerhets skull i ett synonymlexikon, och ordet motsvarar "orimlig, otrolig, föga trolig, omöjlig, otänkbar, sagolik, fabelaktig". ("Otroligt" är ett ord som vi ofta missbrukar, men har det den ursprungliga betydelsen.)

Det hördes även på sättet Stig H sade orden i kväll att vad vi sett var just"omöjligt", "otänkbart". Jag vet inte om man komma så närmare att påstå att något inte står rätt till, utan att säga det rakt ut? När orden dessutom kommer från en sådan kunnig person som Stig H Johansson  är det uppseendeväckande…

(P.S. Jag har faktiskt hittat ännu en gång när SHJ använt uttrycket, nämligen i elitloppshelgen förra året, då han tyckte att Niller, som speedade ner sin stallkamrat Dreamalittledream, gjorde en "helt osannolik prestation".)

,

Annons:
matsli
8/9/12, 7:03 AM
#1

Du har rätt att han är väldigt duktig. Men, jag tycker att han skulle kunna ge bättre information om hans hästar som ska starta. Han är alltid lite väl försiktig. Ofta tror han inte att de ska räcka till och sedan visar det sig att flera Stig H - hästar vinner plättlätt. Jag får ingen direkt vägledning av att läsa informationen på hans sida. Den ena efter den andra bedömer han att de nog inte ska kunna räcka till.  Aftonbladet läser jag aldrig. Han kanske är mer tydlig där.

Björn Goop har börjat lägga upp egna videosnuttar på sin hemsida. Lite amatörmässigt. men mycket rogivande och intressant. Han är ärlig och bjuder till på ett sätt så att jag verkligen förstår vad han anser om sina chanser. Även om han kanske inte har samma förmåga att uttrycka sig som Stig H så ger hans information mer vägledning för mig.

[Fabtax]
8/9/12, 9:00 AM
#2

Jo, där har du förstås rätt, det är bra att uttrycka sig grammatiskt korrekt, men innehållet måste ju ge något också!

Fast det är nog inte lätt; igår var Stig H, på förhand ovanligt optimistisk (för att vara honom!) om bl.a. Julle och Stormsky, och visst, de var ju inte dåliga, men efteråt tyckte han att det "fattades något". Som han och andra brukar säga, "det är djur vi har att göra med" (eller Olles klassiker, "trav är trav"). Och apropå stall SHJ så är tyvärr Reijo Liljendahl lika försiktig i tipsen som chefen - man får försöka läsa mellan raderna…

Jag brukar läsa Trav 365 på fredagarna för intervjuernas skull (det kan lika gärna bli Spelexpressen). Det är då Stig H. Johanssons krönika brukar finnas med (givetvis redaktionellt redigerad).

Kollar Goops hemsida ibland. Den är som du säger lite amatörmässig, vilket förstås inte hindrar att informationen kan vara värdefull.

(Fast med allt detta sagt, det är valören i SHJ:s uttryck "osannolikt" som jag är undrande inför.)

[Fabtax]
8/15/12, 7:41 PM
#3

Lite kul att höra att även Forsgren hängde på "osannoliktspåret" när Disco A.E. lekte med betydligt mer rutinerade hästar på Solvalla onsdag och tangerade världsrekordet.

I segerintervjun ägnade sig Melander mest åt att hitta ursäkter åt motståndarna, så genant överlägsen var hans egen kuse.

Osannolikt? Ja, det vill jag lova! Jag börjar luta åt "sagolikt" för min del…

Upp till toppen
Annons: