Annons:
Etikettv75
Läst 1038 ggr
[Fabtax]
2012-11-03 10:16

Eskilstuna 3/11

Dags för BC-finalerna, och de brukar kunna bjuda på såväl favoriter som en och annan överraskning - vi får väl se hur det blir i år! Så här går mina tankar:

Avd 1: Tror att Noble Knight håller spetsen, och i så fall kan det här vara över. Å andra sidan, misslyckas Örjan att svara ut någon är det här en betydligt mer oviss historia. Går på scenario 2 och garderar.

Avd 2: Fascination känns som en drottning i kullen. Formen verkar dessutom på topp, så jag har mitt val klart.

Avd 3: En inte helt lättippad gulddivision. Saston är en stark krydda i anrättningen, men han blir inte förstavalet. Tror dock att segern stannar i stall Tarzan och väljer Friction i första hand.

Avd 4: Vincennes har imponerat och är ett tänkbart singelstreck. Chat Chip har dock några parametrar som jag fastnat för, och tar även med Askens Valencia, som kanske har turen med sig i klassiska sammanhang till sist.

Avd 5: Ett riktigt besvärligt lärlingslopp (skönt att slippa catchdrivergänget den här gången!) Kryddar på, men tror att en felfri Udo´s Oiler är vassast.

Avd 6: Panne De Moteur verkar fräsch, och enligt Hultman finns inga tankar på att släppa till Pato den här gången. Singelstreck!

Avd 7: Rolig avslutning, där det finns gott om segeraspirenter. Hoppas att Macho Gossip spårar hela vägen.

Systemet, 2400 rader (1200:-)
1-2-4-3-9 (5-7)
3 (2-1)
2-5-3-11 (9-4)
2-9-1 (3-5)
10-12-13-11-6-7-14-2 (1-4)
1 (2-4)
3-2-9-7-1 (5-11)

Lilla varianten, 75 rader:
1 (2-4)
3 (2-1)
2-5-3 (11-9)
2 (9-1)
10-12-13-11-6 (7-14)
1 (2-4)
3-2-9-7-1 (5-11)

DD, 5 komb
1
1-2-3-7-9

Annons:
[Betleguise]
2012-11-03 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Känns som att det lutar åt liten utdelning idag och jag tror en del favoriter sitter så jag gör två system. Jag vill också spara streck till slutet så går ut hårt och hoppas på det bästa.

Avdelning 1:
Vem ska slå 1 - Noble Knight? Ledning - slut och vinst. Om någon ska utmana är det väl 4 - Increased Workload men fördel för min spik.

Avd 2:
Känns som ytterligare en spik i 3 - Fascination så spikar, det finns inget att tillägga.

Avd3:
Melander har fyra hästar till start och visst tar någon av dem det? Jag har en känsla för 5 - Oracle så det får bli förstahästen och 3 - Saston blir sistahästen av hans hästar. Det ska nog en del till för att han ska vinna. Men jag plockar också med 9 - Monster Drive coh 4 - I Won't Dance.

Avd 4:
Här tror jag faktiskt mest på Johans 3 - Mermaid Ås. Johan är ju min kusk och han brukar ta nåt lopp när han är med. Han känns inte så het i guld men här kan det gå vägen. Värst emot är ju favoritduon så de måste ju med. Jag är också lite rädd för 9 - Chat Chip och 5 - Red Red så de får streck. Jag plockar också med 4 - Miss Beniss som kanske inte är så het men med tur och hjälp kan det gå.

Avd 5:
Helgardering eller spik? Jag tror 15 - Isak C.D. kan vara långt fram så den ska med. 14 - Jackal Face är kanske en av de bästa så ska absolut med. 10 - Udo's Oiler kan mycket väl vara först. 8 - Blueberrysky går från klarhet till klarhet. Frågan är egentligen inte vilka man ska ta med utan vilka man inte ska ta med. Så… jag tar med alla!

Avd 6:
Jag står och väljer mellan 1 - Panne de Moteur och 4 - Disco A.E som spikar. Jag tror inte på 2 - Pato däremot kan ju 10 - Perfectly Enough utamana.

Avd7:
Jag tror mest på 7 - Avalon Spider men att spika i sista är dömt att misslyckas, det vet vi ju. 3 - Macho Gossip har sett kanonfin ut så visst måste den med. Klarar man sig på dem?

Systemet:
1
3
2,3,4,5,9,11
1,2,3,4,5,9,11
Alla
1,4,10
3,7
I sin helhet kostar systemet 1890kr men tycker det är lite dyrt så väljer att lägga in en utgång med 2 - Vincennes mot 15 Isak C.D. och då kostar systemet istället 378 kr.

V7 Budget och flerbong:
1,4
3
5
2,3
10,14,15
1,4
3
Kostnad 12kr

VMtipset:
1,4
3
2,4,5,9
2,3
10,14,15
1,4
3,7
Kostnad 96 kr

Fabtax:
Angående din fråga från 20 oktober som jag inte såg förrän nu. Jag använder mig av HPT som är ett reduceringsverktyg där jag kan se dels vilka reduceringar som verkar bäst och så jag själv slipper skriva ut kuponger utan det gör systemet till mig. Allt som oftast använder jag inte ABCD-ranking utan nästan uteslutande utgångar. Oftast har jag också en utgång där 1-3 streckade på 1-20% ska vinna. När det gäller garantin så har jag hittills kört på 100% dvs att sitter systemet och utgångarna så sitter 7 rätt men om man reducerar garantin till ex 80% så har systemet en förmåga att ta de rader som är mest troliga har jag märkt och det brukar också sitta. Slutligen kan man klart också använda sig av garantin att även om 1 krav inte sitter så går systemet in men det ökar kostnaden rejält.

Idag finns det ju en mängd reduceringar som kusk/tränar/ABCD/Utgång/Rank/vinst ja precis vad som helst egentligen.

Ex: i enlighet med systemet ovan lägger jag också in att minst  av Melanders hästar (som tränare) måste vinna. Systemet plockar ut vilka hästar jag har med av hans samt gör kuponger som passar. Priset sjunker ytterligare till 294 kr. Lägger jag sen till procentreduceringarna minskar det ytterligare till 95kr men risken här är att jag plockar bort för mycket av systemet. Jag har inte kollat exakt vad det gör för systemet men bifogar en avbild på kupongerna där procentreduceringen, Tarzan som tränare och den ursprunliga utgången är med. Även om det kan vara lockande med så pass mycket mindre kostnad är det vanskligt att reducera så mycket som 95%.

Reduceringsalternativ som nästan alltid går in är:

  • 1-3 streckade på 1-20% (eftersom strecken idag inte alltid är att lita på använder jag ibland istället 1-2 1-10% och 1-3 10- 20%)
  • 2 udda och 2 jämna startnummer
  • 2-3 favoriter. (Spikar man favoriterna går ju inte det att använda som utgång.)
  • Mist 2 jämna rank måste vinna. (Kör man enligt streckrank går det in påfallande ofta, kör man egen rank måste man justera parametern i förhållande till streckrank)
[Fabtax]
2012-11-03 13:08
#2

Tack för din beskrivning av reduceringssystemet. Skall läsa lite noggrannare om det när det blir tillfälle. Lycka till idag!

[Betleguise]
2012-11-03 17:41
#3

Idag gick det inget vidare. Synd!

Kollar man på de reduceringsalternativ som jag beskrev ovan kan man se:

  • 1-3 streckade på 1 - 20%  = kravet höll, däremot var alla streckade under 10 % så hade man kört andra varianten hade kravet inte stämt.
  • 5 jämna och 2 udda startnummer vann =kravet höll
  • 2 streckfavoriter gick in = kravet höll
  • 2 jämna streckrank gick in = kravet höll.

Allting beror ju klart på hur man lagt upp systemet från början och vad man spikar/går kort i men om man kör med dessa reduceringar (man måste dock kolla upp så man inte reducerar bort sig) så kommer kraven att gå in mer ofta än inte i det långa loppet. Man kan dock också se att om man väljer att köra dessa reduceringar kan man normalt sett starta sitt system med runt 10000 rader och ändå komma ner i hyggligt pris beroende på var man har sina spikar. Spikar man favoriter blir det dyrare.

Om man kör enligt ovan bör man dock vara försiktig med att även köra egna utgångar såsom häst mot häst eftersom det oftast reducerar bort vinstchansen alldeles för mycket tillsammans med ovan reducering. Men visst, garderar man en storfavorit så kan det vara befogat med en egen utgång.

Normalt går också 2 startnummer i rad in och så även idag (1,2,3,4) så man kan oftast använda den reduceringen med.

Det viktigaste är dock att se hur mycket en reducering gör så man inte i onödan använder en reducering som inte gör något.

Jag brukar ibland också använda mig av att plocka bort rader som i princip är helt omöjliga att gå in men oftast gör det inte så mycket för kostnaden. Bättre då att sätta ett prisindex att radvärdet ska uppgå till en viss beräknad vinstsumma annars spelas den inte.

[Fabtax]
2012-11-03 18:54
#4

Blir en del att studera! Fast idag hade nog inget system kunnat rädda mig; fick fyra rätt, men var inte i närheten på någon av de tre överraskningarna. Räddade mig på trion, som jag spelade idag för första gången på flera år. Fick 721 gånger pengarna på ett 36 raderssystem, kunde aldrig inbilla mig att det kunde bli ett sådant odds på de hästarna!

[Betleguise]
2012-11-03 22:46
#5

Brukar inte spela Trio då jag tycker det är svårt att hitta tre hästar i ordning i samma lopp. Oftast är väl ändå oddset förhållandevis bra då det finns så många olika kombinationer. Kanske skulle testa det lite mer.

Blev lika dåligt här men tar nya tag till nästa vecka. Dags att vinna lite spelpengar nu så man kan fortsätta.

Hur fick du ihop ditt trio? Jag menar som trea kan ju egentligen vem som helst komma och helst ska man ju ha med alla där. 10 var ju ett sunt spikförslag som etta men hur valde du ut tvåorna?

[Fabtax]
2012-11-04 07:16
#6

Det började egentligen med att jag tyckte att Cobol Queen var ett sunt platsdrag. Udo´s Oiler var min vinnartanke, och jag tyckte att tilläggshästarna på tjugo i övrigt borde ha bra chans att vara med där framme. Tog 10-12-13 som etta, tvåa och trea och fyllde på med 6 och 11 som tvåa och trea (36 rader). Det var de fem hästar jag hade först på min V75-rank också. Oleander (12) såg ju ut som klar tvåa in i sista sväng innan den började hänga på en töm och galopperade. Hade den hållit sig på benen hade jag fortfarande haft trion, fast till sämre odds förstås! Udo´s Oiler gav 4,23 som vinnare och Cobol Queen 4,27 på plats, så jag hade ju kunnat spelat en slant på dem även där, men det är ju lätt att vara efterklok…

Annons:
[Fabtax]
2012-11-04 14:32
#7

* V75 är ett märkligt spel! Nästan 2,5 miljoner på V75 igår, när Björn Goop vann tre lopp, Åke Svanstedt ett, Örjan Kihlström ett och Johnny Takter ett, plus att en Berghhäst vann i lärlingsloppet.

* Huvuddelen av vinsterna gick till små system inlämnade på förtidsvadsställen, vilket tyder att småspelare som gått på namn de känner till blivit rikligt belönade.

* Kändes på förhand att säsongen varit lång för hästar som siktat på de klassiska loppen etc. kunde vara slitna nu. Ändå var det svårt att hitta skrällarna.

* Har inte Björn Goop lyft sig till ytterligare en nivå på senaste tiden? Erik Adielsson är givetvis i samma klass, men känns mer pålitlig medan BG därutöver kan få till det där lilla extra. Tycker jag!

* Trots att omstarterna upprepades flera gånger i lärlingsloppet hävdade Vadsmo med emfas att det borde köras ett lärlingslopp ingående i V75 varje lördag. I den frågan känner jag mig lite kluven.

* V64 rids på Jägersro Galopp idag. Trots att de fått överta en jackpotomgång från travet efter förra helgen verkar de långt ifrån klara av att få ihop en anständig omsättning.

* Tyckte mig se och höra att Åsa Elmroth intervjuade en hästskötare från stall Svanstedt före sista avdelningen. Islossning på gång?

* Märklig Norgehistoria inom travet igår, när Tekno Odins ägare kräver 25.000 i ersättning av Jarlsberg för att banan gjort reklam för den stort emotsedda matchen mellan  Tekno Oden och Hallsta Lotus.

* Hallsta Lotus verkade håglös på Jarlsberg igår trots kuskbytet till "husse" Jan-Olov Persson. Känns rätt att han får vila ett tag nu!

* Tyckte att Per Skoglund gjorde ett bra inhopp som referent igår. Han är mer "hejsan hejsan" med Stig H, de andra som har SHJ som bisittare blir lite väl underdåniga i tonen mot mäster.

* Fast nu är det ju uppehåll i direktsändningarna ett par månader. Hoppas att Vinnare har fräschats upp när det återkommer!

* Fast vi fortsätter väl att tippa här? Hoppas på minst fem tipsters nästa helg!

* Ha en bra vecka!

Upp till toppen
Annons: