Annons:
Etiketttrav-snack
Läst 573 ggr
[Kanehant]
2013-04-23 11:12

Travet, dyrt inte bara för de aktiva...

Att låta Olympiatravet blir upptakten till travets högsäsong är något man gärna vill unna sig, men när man ser vad det kostar så är det inte underligt om många väljer att avnjuta festen framför TV:n!

Säg att ni är ett par från Stockholm som trots allt vill kosta på er en resa till Åby. Då är ett realistiskt prisexempel detta:

  • Tunnelbana t/r, tåg tur och retur Stockholm, pendel Göteborg-Mölndal t/r , totalt 1900:-

  • Övernattning dubbelrum Scandic Mölndal, 1500:-

  • Entré 2 x 150:- plus program, 330:-

  • V75-meny Pegasus 2x860:- inkl. dryckespaket = 1720:-

Totalt 5450:-, och då har ni inte lagt en spänn på spelet ännu…

Hade ni istället stannat hemma och sett travet på TV och därefter beställt en sistaminutenresa till Spanien hade ni kunnat få åtta dagar i en tvårumslägenhet i Arenal d'en Castell för 5396:- (matkostnader tillkommer givetvis). Vad skulle du ha valt?

Annons:
[Björn.B]
2013-04-23 19:41
#1

Kostar det 1900 kr bara för transporten? Man åker ju till Göteborg för 195 enkel resa jag hittar flera avgångar för det priset fast det är ju andraklass på SJ tåg.

[Kanehant]
2013-04-23 20:25
#2

Jag har gått efter priset på SJ:s hemsida. Stefan Jönsson på travnet.se skriver att han lade ca 2500 kr på transport, dvs t-bana, tåg och taxi för att själv ta sig till Åby. Mina 1900 är nog därför inget överpris för två pers. Visst finns det lågpris om man är ute i god tid, men det brukar väl mest gälla vardagar? (Sedan åkte Jönsson kanske förstaklass, och dessutom åkte han taxi. vilket jag valde bort i mitt exempel.)

[Björn.B]
2013-04-23 20:57
#3

Okej för jag hittar ganska gott om biljetter även helger. Att vara på plats är ju en upplevelse och måste få kosta.

[Kanehant]
2013-04-24 06:38
#4

Absolut - det finns ju de som betalar 2000 spänn för att se Justin Bieber…

Man skall ju också komma ihåg att alla betalade inte 150 spänn i entré- det var tredubbla långa led till kortentrén, och äter man i baren i läktarkällaren kommer man undan med 120 spänn per person, så man kan ju klara sig billigare! Å andra sidan vet vi ju att efter grundkostnaden är betalt så tillkommer för de flesta besökare spelet, och det blir kanske ett antal tusingar på det också.

Själv bor jag nära banan, jag går in fritt, och jag njöt av att se Olympiatravet. Men jag såg resten av loppen framför TV:n, slapp få skymd sikt av människor som stod på sofforna, hade inga ölskvimpande goa gubbar runt mig, och jag slapp stå i totoköer, och det var inte så dumt det heller!

Så för min del är nog saken klar: i valet mellan trav på plats eller en vecka i Spanien för samma pris så skulle jag nog ganska säkert välja det senare.

Upp till toppen
Annons: