Annons:
Etikettspikmästaren
Läst 562 ggr
matsli
2014-04-14 23:28

Tidig V75-analys

Jag har lärt mig med åren att man ska helgardera klass 1, klass II, stolopp och kallblodslopp. men denna gång är det ju ett lopp av varje med. Det går ju inte…Det blir ju för dyrt. Att det kommer att skrälla rejält i ett eller två av dessa lopp kan jag nästintill lova. Det gäller bara veta i vilket/vilka. Omvänt i denna typ av lopp så brukar nästan alltid favoriten vinna om det inte skräller. Konstigt va?

Det bästa är nog att granska favoriterna i dessa fyra lopp. Vilka har bäst chans att vinna? Om vi börjar med att kolla Klass II-loppet, avd 2. Just nu är 8 av alla hästar konstigt nog favorit. Dåligt spår, bra kusk och hästen har vunnit två raka. Men som vanligt i klass II-lopp så är det flera hästar med ettor i raden. Att just den är favorit är nog mer att betrakta som en slump i nuläget. Den spikar jag aldrig på något system. Bara för det vinner väl den…

Sedan tittar vi på favoriten i kallblodsloppet: 10 Månprinsen AM. Jag köper att den är favorit. Klart bästa hästen och kommer nog bli Hallsta Lotus tronföljare i landet. Den är dock lite omogen fortfarande och har lätt att ställa till det för sig. Om man kalkylerar med en 30-40% risk att den galopperar är det ändock en hyfsad spik. För om den inte galopperar vinner den. När en häst har mer än 50% chans att vinna bör den spikas. Här kommer det dock att betala väldigt bra vid favoritfall… Skrällkusken Bo Landgren kör en formhäst med bästa spåret 1!!!

Sedan går vi till de opålitliga stona som dessutom har spårtrappa. Bästa hästarna har sämsta spåren. Detta lopp känns vidöppet. De flesta hästarna vinner eller blir oplacerade i var och varannan start. Hur göra? Helgardering ett måste, i vart fall på en kupong. Man får granska favoriten när man läst intervjuerna. 2 och 4 har de bättre spåren bland de bättre hästarna. Om 7 eller 8 är startsnabba och kanske gynnas av någon strykning kan de lätt vara med. Men att spika i detta lopp, nja…

Klass 1-loppet avlutar omgången och här kommer nog 6 och 1 bli mest spelade. Det kanske inte är fel. men vi pratar 4-5 åringar. Orutinerade hästar och många har ettor i raden. Kolla 2 och 9 som i nuläget nästan är minst streckade. 3 kan också i sina bästa stunder och verkar vara en stark sort. Kern Klaus som är lika optimistisk som Åke Lindblom i sina uttalanden lär nog gå ut och säga att han kommer att vinna detta lopp. Han kommer som vanligt köra optimistiskt och leda med 5-6 längder och det kan ibland hålla även för honom…. Det blir nog ingen spik i detta lopp. Jag gillar både Björn och Peter och ett tvåhästarslås kommer man nog ganska långt på, även om jag faktiskt tror lite, lite mer på 1 än alla andra- Kolla tiderna! Men…

Summa, summarum. I skrälloppen är det nog bäst att spika i kallblodsloppet ändå.

Annons:
matsli
2014-04-14 23:39
#1

I övrigt ser det ganska lätt ut. 3 vinner självklart i första avd och 2 vinner högst sannolikt i avd 6  Rommeheatet i avd 3 bör stå mellan tre hästar, trots spåren; 7,3 och 8. 3 Nahar har ju hoppat i de senaste starterna så den kan man ju chansa bort om man vågar… Galopprisken är betydligt högre än för Månprinsen, kanske 60-70%.

[Didnovarre]
2014-04-20 07:37
#2

Tycker det ser (förrädiskt?) lätt ut, och nöjer mig nog med 48 rader som flersystem med endast sjurättsalternativ.

3-1,3,5-7,8-10-2,7-2,3-1,6.

matsli
2014-04-20 17:03
#3

Lätt var det inte. Min analys var dock hyfsad. Tyvärr tog jag bort Börn Goops skräll vilken jag hade med länge. Det kostade mig 6 rätt så det blev några femmor i vart fall.

[Didnovarre]
2014-04-20 17:22
#4

Nej, det rasade iväg…

Efter moget övervägande lämnade jag in ett system som gav fem rätt (12 stycken) och i loppen jag missade hade jag de som var tvåa. Digital Ink föll ju på målfoto, medan Reckless aldrig utgjorde något hot mot vinnaren - när han fick luckan var Kontio redan ett bösshåll före. Fast det var ju skrällar som vann där jag missade, så någon miljon var jag knappast i närheten av…

Upp till toppen
Annons: