Annons:
Etiketttrav-snack
Läst 836 ggr
[Carpinus]
2014-07-12 16:29

Livet är grymt...

Livet har givit oss olika förutsättningar  konstaterar jag varje lördag om inte annat, där jag sitter med mina kuponger för hundratals kronor. När det blir paus i TV-sändningen kommer det reklam för Röda Korset, för organisationer som gör insamlingar till förmån för människor i tredje världen som hotas av blindhet, och för Unicef, som vill ha en slant till barn som letar mat eller något av värde på soptippar. Djurrättsorganisationer påminner också om att de behöver hjälp bl.a.  till utmärglade björnungar, plågade i mänsklig fångenskap.

Varje gång blir man ledsen och tänker att vinner jag en storvinst så skall jag skänka en slant till dem som behöver. Och det är väl så hjälporganisationerna resonerar när de lägger så mycket pengar på reklam på travpauserna - det är inte så ofta man ser samma reklam i pauserna på underhållningsprogram!  Man hoppas förstås på att de få som vinner lite pengar delar med sig. Tyvärr är det inte många av oss som vinner, och de som gör det kanske struntar i de nödlidande när de väl får den där storvinsten…

Samtidigt känns det inget vidare att behöva bli ledsen under ett program man sett fram emot hela veckan. Visst, man kan avskärma sig och dämpa ljudet, men oftast blir man sittande och bläddrar bland sina bongar medan det ringer i öronen om barn som riskerar att bli blinda, och andra som hotas av epidemier och svält. 

ATG har förmodligen inget inflytande på vilka reklamköpare TV4 väljer, men  jag undrar om inte dessa deprimerande reklaminslag  bidrar i viss mån till undergångsstämningarna inom travet - det vill liksom inte bli någon feststämning när man påminns om all nöd i världen hela tiden! kanske lika bra att sätta in de där tre hundralapparna till Rädda Barnen direkt och strunta i travsändningen?

Annons:
VildaVittra
2014-07-12 16:36
#1

Varför anser du att man måste vinna pengar innan man kan dela med sig av dom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2014-07-12 16:45
#2

#1 Det är inte jag som anser det - jag tycker däremot att det verkar som om hjälporganisationerna spekulerar i det. I "fredagsmysprogrammen" är det inte lika frekvent  att den här typen av påminnelser av livets orättvisor dyker upp i reklampauserna- då skall Svenssons ha det trivsamt i sällskap med sin chipspåse.  Kanske är det en lönsam satsning att spela på det dåliga samvetet eftersom man framhärdar i den här segmenterade satsningen…

För övrigt tror jag inte att travfolk varken är bättre eller sämre än andra att dela med sig. Och de är varken mer eller mindre orsak till livets orättvisor än andra. Men det är uppenbarligen just de som skall påminnas om dem…

VildaVittra
2014-07-12 16:48
#3

#2 Man väljer reklamtid efter vilken målgrupp man har, inte huruvida de vunnit pengar. Deras målgrupp är nog samma klientel som tittar på trav och underhållningsprogram.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gur4m1
2014-07-12 16:51
#4

Självklart finns det ng en sådan tanke bakom placeringen av den här typen av välgörenhets-reklam. Och det är smart, om än orättvist mot er traventusiaster. Men som #1 påpekar så klarsynt så krävs det inte att man vinner för att kunna ge. Där sitter man med talonger för flera hundra kronor, vad gav samtliga spelare senast till välgörenheten? :D Vad gav du? (måste inte svara här de tär mer en frågeställning bara- då du säkert likt många är givande). Jag anser mig själv för fattig för att hoppas på vinster (som du själv säger, sällan blir vinster) och spelar därför inte, men däremot ger jag till välgörenhet. Att ge, det måste inte kosta en massa, lite gör fortfarande en skillnad för någon.  Men så mår jag heller inte dåligt när jag ser dessa reklamsnuttar (man känner medlidande såklart) eftersom jag vet att jag gjort vad jag kan efter min egen förmåga. Jag tror att man mår bättre om man gör just det, och sedan påminner sig om just det. Man visar inte dessa filmsekvenser för att få folk att må dåligt, utan för att det är viktigt att komma ihåg att det finns folk sm har det _hemskt_ och där sitter vi… Oavsett hur dessa filmer placeras så kommer de att dra ner någon.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Carpinus]
2014-07-12 16:54
#5

# 3 Jag vill nog påstå att hälften av reklaminslagen i Allsång på Skansen på t.ex. inte rör sig om reklam för hjälporganisationer, som det faktiskt ofta är i reklampausen på Vinnare . Kollar du programmet själv så att du kunnat bilda dig en uppfattning, och  kan du definiera närmare vilken målgrupp Vinnares tittare kan tänkas utgöra?

Gur4m1
2014-07-12 16:56
#6

Målgrupp; Vita medelålders män med helt ok inkomst, som har råd att spendera tusenlappar varje månad på chansen att kanske någon gång vinna någonting.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
VildaVittra
2014-07-12 17:00
#7

#5 Allsång på skansen är det mest pensionärer som ser på (pensionen är inte enorm), medan trav är det övervägande medelålders män som ser (de har högre lön än genomsnittet). 

#4 Precis. Och om man nu inte har några pengar alls så kan man fortfarande hjälpa till genom att exempelvis återanvända garn från tröjan som har ett hål och sticka barnkläder till tredje världen.

Alla kan hjälpa till, även om det är på olika sätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2014-07-12 17:09
#8

#4 Ja, jag ger till välgörenhet, men ändå förväntas jag uppenbarligen ha dåligt samvete för att spela en slant på hästarna. Köper jag en flaska Amorone, lite kött till fredagsgrillningen som svältande bara kan drömma om och lite fredagsmys från Estrella, då är jag kanske inte någon intressant målgrupp? Där är det L´Orial, snygga kläder och snabba bilar som flimrar förbi i pauserna…

Jag har ingen uppsjö av pengar att spela för, så det fina vinet, den goda whiskyn och det möra köttet försakar jag utan större saknad.

Det är ädelt av dig att skänka pengar, men hur prioriterar du? En tia här och en tia där, eller allt till en? Och även om just du uppenbarligen inte mår dåligt av att se allt lidande, funderar inte också du någopn gång över hur mycket av din slant som kan tänkas försvinna i avbränningar på vägen?

Gur4m1
2014-07-12 17:16
#9

#8 Den avbränningen på vägen behövs ju också. Ger jag en tia, så slipper en organisation "bränna" en annan insamlad tia på tex porto.  Ett 90konto ska garantera att minst 75% går oavkortat till välgörenheten- sen måste man nog acceptera att pengar även krävs för administration, transport och liknande- även om välgörenhet ofta är duktiga på att lösa så att saker blir billigt och bra (tror t.ex att reklam subventioneras eller visas helt gratis?).

Jag ger mest lokalt till en tiggare (som exempel- i form av matkasse, kläder osv- efterosm jag inte har stora summor själv att röra mig med)- känns bra att göra skillnad för en person och att de känner att någon finns där för dem, men jag ger även till utvalda organisationer.  Men som sagt, handlar om målgrupper. De som köper den där köttbiten och dyra vinet är ofta även de som spelar på trav eller andra spel (även om alla spelare inte lever på det viset). Jag ser ofta reklam för flyktingläger osv, så antar att jag som  kvinna som surfar runt på onlinebutiker (fönstershopping mest) också tillhör en målgrupp de vänder sig till. 

Om du vet med dig att du ger vad du kan, så tycker jag att du kan försöka njuta av att du har det bra och konstatera att det är tråkigt- och tyvärr skulle inte du kunna rädda dem alla, ens om du vann 10 miljoner och skänkte hela summan. Däremot skulle du absolut kunna göra en stor skillnad för en individ/några individer. Men ingen ber dig att inte leva ditt liv och njuta av din trav-afton. Men jag tror absolut att det är vinnare de fiskar efter, en påminnelse.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Carpinus]
2014-07-12 17:26
#10

#7 Allsång på Skansen brukar ses av över 1,5 miljoner tittare (även om det varit ras de senaste programmen). Hur många tror du ser på Vinnare - gör du det? Och allsångens pensionärer, är det de som brukar stå längst fram i publiken eller närmast TV:n och skrika inför The Foo?

Som jag uppfattat det är det pensionärerna som sviker mest av programmets tittare.

"Mest medelålders män", som kollar trav - kanske det (jag hör inte till den skaran). Men knappast de mest välbetalda männen, de gör sitt spel på börsen med större insatser och vinster. Och har råd med det där fredagsmyset…

[Carpinus]
2014-07-12 17:33
#11

#9 Den du säger i sista meningen är precis vad jag hävdat!

Sedan har jag  ännu inte fått något svar av er om ni själva tittar på Vinnare, eller fann ni måhända bara en nisch att vädra förutfattade meningar om medelålders män och pensionärer? (Något säger mig att ni inte tillhör någon av dessa kategorier…)

VildaVittra
2014-07-12 17:36
#12

The Foo är inte på programmet var dag och de som är i publiken på plats är inte nödvändigtvis ett genomsnitt av de som följer programmet på tv. 

Jag skrev inte de mest välbetalda männen, utan medelålders män som ligger över genomsnitt i lön. En helt annan grupp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gur4m1
2014-07-12 17:40
#13

Jag jobbar själv för ett 90-konto-och min fördom har belägg- pensionärer tackar sällan ja till att skänka (däremot uttrycker de ofta att de vill- men de har helt enkelt inte råd-). Ensamstående tackar sällan ja till att skänka. Medelålders, svenska män tackar oftare ja, och ger oftast mer- men har oftare även mer medel att ta av ;) Så det är inte i min mening förutfattade meningar eller osanna fördomar. Att du själv ser på travet men inte tillhör gruppen medelåldersman med lön, förändrar inte det faktum att det är majoritet av de som tittar på travet som är medelålders män.

Men jag tror det handlar om att påminna Vinnarna om nöden i världen.

Jag tittar inte på Vinnare (eller Allsång på Skansen).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[Carpinus]
2014-07-12 17:51
#14

The Foo är inte på programmet varje gång, men fjortisarna som hänger på staketet är det. Givetvis eftersom de tillhör målgruppen, samtidigt som pensionärerna hoppar av.

Fortfarande inget svar på om ni ser på Vinnare själva och har bildat er en uppfattning om reklamutbudet. Kanske intressantare att göre en genusfråga även av detta?

Vad jag skrev om i #0, om att man så gärna skulle vilja kunna skänka en större slant efter en storvinst, så är det inget unikt resonemang för travspelare. Läser man en enkät om vad folk skulle göra om de vann riktigt mycket pengar på Lotto, Postkodlotteriet eller vilket spel som helst så är ett av de vanligaste svaren att man skulle ge en del av vinsten till välgörenhet. Vad skulle ni själva göra?

[Carpinus]
2014-07-12 18:00
#15

Alla har ett överflöd att ta av! Man kan låta bli att gå på den där matchen och skänka entrépengarna till välgörenhet, man kan avstå från att hålla sig med sällskapsdjur och skänka de pengarna till den plågade björnen, man kan avstå från den där spinningstunden man bokat in sig på och ge till bistånd o.s.v. Men kanske behöver vi ett utrymme för något vi är intresserade av? Kan man  gå på den där matchen utan att få dåligt samvete, köpa den där lite extra goda maten till katten - eller spela en slant på travet, med förhoppningen att man kan få lite extra att dela med sig av någon gång? Och får man det?

VildaVittra
2014-07-12 18:12
#16

#15 Faktiskt så går det att kombinera intresse och ideellt arbete. Jag vurmar för djurskydd, så vad jag gör är att föregå med gott exempel. Faktiskt så har jag skänkt bort fler ägg till folk som lyssnat på om värphönsens situation än vad jag sålt. 

#14 Vad har min tillhörighet till vilken målgrupp med sakfrågan att göra?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2014-07-12 19:21
#17

Jag konstaterade i #0 att reklamen får mig att känna mig otillräcklig. Om ni inte mår dåligt av den  resp. är nöjda med er själva och tycker er föregå med gott exempel så kan jag bara lyckoönska till det.

# 16 Din tillhörighet är intressant eftersom ditt schabloniserande  gick som målstyrda robotar. Pensionärer tittar på Allsång till Skansen och omskärmar sig från omvärlden, och medelålders män är höginkomsttagare som inte kan känna empati och otillräcklighet.  Ändå är det till just dem reklamen riktar sig till  under Vinnare (som ni förstås inte tittar på men  har åsikter om programmets målgrupp). Låter som om den reklamen är bortkastad - ändå är den ständigt återkommande.

VildaVittra
2014-07-12 19:38
#18

#17 Mitt "schabloniserande" utgick från de data som finns tillgängliga om reklam. Jag har inte någonstans påstått att pensionärer avskärmar sig från omvärlden eller att medelålders män är höginkomsttagare. Läs om och läs rätt, har redan en gång rättat dig men det gick tydligen inte in. 

Dessutom är de som tittar på trav till största del "förlorare" inte vinnare. 😉(rent matematiskt)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2014-07-12 20:05
#19

#18 Javisst, de är förlorare. Men dessa förlorare som hjälporganisationerna köar för att nå ut till kan ju  drömma om den där storvinsten som skulle kunna ge förutsättningar att hjälpa mer än vad man kan idag. Av denna förhoppning som jag uttryckte i #0 följde ampra pekpinnar om att man minsann kan dela med sig redan nu. Vem har sagt annat? ("Läs om och läs rätt" tycks f.ö. vara pekpinnefolkets motto här i livet.)

Jag tyckte att den reklamen som visas i pauserna på Vinnare (som du fortfarande inte tycks vara tittare av) inte liknar den som förekommer i andra program som förväntas skänka förströelse. Jag tog "Allsång på Skansen" som ett exempel, vilket var direkt felaktigt eftersom det ju inte ens förekommer reklam i det. (Ingen pekpinne? Konstigt…)  Men "Lotta på Liseberg" och "Sommarkrysset" är av samma typ, och där är det inte så vanligt med tyngre reklaminslag - där härskar chipsen…

Och vad gäller "Vinnare" vill jag nog påstå att det är småspelare, inte minst pensionärer, som spelat sin kupong på förtid som följer sändningarna där.  De inbitna och troligen mer kapitalstarka spelarna följer sändningen på ATG Live, där de också kan spela direkt. Samt slipper se TV-reklam…

Gur4m1
2014-07-12 21:05
#20

Svarat i mitt senaste inlägg. Skriv inte "ni" när jag och Vildavittra är två helt olika personer- även om ajg råkar dela en stor del av hens uttryckta åsikter i denna tråd. Känns märkligt att kräva svar på en fråga man redan fått svar på.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
VildaVittra
2014-07-12 21:17
#21

#19 Pekpinnar? Du skrev att du mådde dåligt över hur folk led och fick allmänna tips om hur man kan bidra utan pengar. Vill du inte ha det så får du väl skriva det. 

"Läs om läs rätt" är väl inte mer än lovligt när du för andra gången citerar mig fel?

Det har fortfarande att göra med vilka som tittar på programmen, eller tror du verkligen att svenska spel har ett horn i sidan till spelare?

#20 precis,….igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2014-07-12 21:51
#22

#20 Lite svårt att veta om var du inte inte vill bli jämförd med Vv.  Du skrev i inlägg #9 att  "men så mår jag heller inte dåligt när jag ser dessa reklamsnuttar (man känner medlidande såklart) eftersom jag vet att jag gjort vad jag kan efter min egen förmåga", medan  Vv i inlägg #16 skrev att "så vad jag gör är att föregå med gott exempel." Av detta sammanfattade jag i #17 att  du inte mår dåligt av filmsnuttarna och att VV tyckte sig föregå med gott exempel (genom att skänka ägg till åhörare. På vilket sätt det senare hjälper de nödlidande är inte helt glasklart.)

#21 "…och fick allmänna tips om hur man kan bidra utan pengar." Får väl använda ditt uttryck "läs om läs rätt" och hänvisa till inlägg #1, som lyder:"Varför anser du att man måste vinna pengar innan man kan dela med sig av dom?"

Jag har inte nämnt Svenska Spel vad jag vet. Det är ATG som administrerar travspelandet.  Hade du tittat på Vinnare så hade du förmodligen känt till det.

VildaVittra
2014-07-12 22:11
#23

#22 "#20 Lite svårt att veta om var du inte inte vill bli jämförd med Vv.  Du skrev i inlägg #9 att  "men så mår jag heller inte dåligt när jag ser dessa reklamsnuttar (man känner medlidande såklart) eftersom jag vet att jag gjort vad jag kan efter min egen förmåga", medan  Vv i inlägg #16 skrev att "så vad jag gör är att föregå med gott exempel." Av detta sammanfattade jag i #17 att  du inte mår dåligt av filmsnuttarna och att VV tyckte sig föregå med gott exempel (genom att skänka ägg till åhörare. På vilket sätt det senare hjälper de nödlidande är inte helt glasklart.)"

Nu måste du visa var jag skrev att jag inte mådde dåligt över folks situation. Och gärna hur du förklarar hur att föregå med ett gott exempel inte innebär en djurskyddsvinst. *väntar*

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2014-07-13 08:24
#24

#23 Du blandar ihop svaren! Första delen av svaret är adresserat till GurAm, vilket framgår av att det står #20 först. Där står från vem resp. stycke citerats, och jag har aldrig påstått att det var du som skrivit att du inte mådde dåligt över reklaminslagen. "Läs om, läs rätt", som någon brukar predika!

Nu skall jag t.v. avsluta min medverkan i den här kanske längsta tråden i Trav i Fokus historia genom att säga att det finns en liten förmodligen dröm hos många spelare att göra den där stora vinsten. Mångas spelar givetvis i hopp om att få bli rika, men många spelar också för  att lyckas vinna en svår omgång, där jättevinstens storlek bara är en bekräftelse på att man "varit rätt ute". Det där är svårt att förklara för den som inte spelar själv.  Men i glädjen över att ha lyckats vinna tror jag många gärna kan tänka sig att ge en större slant till välgörenhet. Jag talar allstå inte om att, som det sägs i reklamen, sätta in 100:- till synhjälpen, 100:- till Rädda Barnen o.s.v., för det tror jag nog att travfolket gör lika ofta eller lika sällan som andra. Därför tyckte jag att ditt svar i #1 var rätt så förnumstigt.  När du sedan som exempel på hur du  själv hjälpt till talar om att du minsann skänkt ägg till åhörare när du talat om hönsens situation så är det förvisso givmilt, men vi har ändå fjärmat oss från den där tanken på att kunna hjälpa fler av dem som flimrar förbi i nödhjälpsreklamssjoket i Vinnare. I det sammanhanget är ett tjog ägg inte mycket att komma med, är jag rädd…

Gur4m1
2014-07-13 09:33
#25

#24 du framstår som förvirrad just nu :)  Jag såg t.ex att du svarade mig, med #20, men du svarar samtidigt sedan med att citera Vv som att vi skrivit samma saker/Menat samma saker. Du klumpade ihop oss trots att vi sagt olika saker.  Det enda vi sagt gemensamt är att vi är positiva till välgörenhet.

En person kan inte hjälpa alla, det har ingen förväntat sig heller :) Lycka till med spelandet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Carpinus]
2014-07-13 10:05
#26

#25 Bara ett litet tillägg då: meningen var inte att på något sätt att bunta ihop er - vill ni frigöra er från varandras åsikter så står det er förstås fritt! "Det enda ni sagt är att ni är positiva till välgörenhet" - precis som jag inte skulle vara det då? Jag tog mig bara friheten att bland likasinnade travintresserade reflektera över mångfalden av vissa reklaminslag. De enda som svarade visade sig inte vara travintresserade…

Jag blir lite besviken över att jag inte lyckats förmedla den frustration jag kände inför reklaminslagen om nöden, och att några personer som inte ens sett programmet och kollat hur många olika organisationer som flimrar förbi ändå har negativa synpunkter. Ett tips: bänka er framför  TV:n klockan 14.00 nästa lördag och välj kanal 12, där Vinnare sänds. Titta på reklamupplägget i programmet och kom sedan med åsikter. Då skall jag lyssna med annat intresse på er två!

Tack för lyckönskan med spelet! Det kan behövas… ;-)

Gur4m1
2014-07-13 11:13
#27

#26 du gör en massa antaganden och tar allting väldigt perosnligt i en tråd du själv skapat och jag börjar ifrågasätta meningen med det- då du inte verkar acceptera annat än jasägare som ska hålla med dig. Ingen har anklagat dig för någonting! Jag kna bara tala för mig själv (och ser helst att inte du sätter ord i min mun, du får sluta med det! Det blir så otrevlig stämning)  och jag gav förslag på vad som kna förklara varför de väljer en viss målgrupp- som du om och om igne konstaterat att du själv inte tillhör, så sluta att känna att du måste försvara dig. Vi alla häri tråden har gemensamt att vi gillar välgörenhet (skillnaden är väl just att du faktiskt är den som har filosoferat över det som någonting negativt och nedslående att de visar "reklam").  Jag själv kan känna att vi gott kan "ta det".

Jag är travintresserad, periodvis, spelar dock inte på travet. Jag har ett gediget hästintresse och både ägt och haft häst i travstall- men så långt sträcker sig mitt intresse för spel. Jag spelar inte, precis som att jag inte dricker men fortfarande kan jag ju besöka en pub? :) Men just vinnare och dessa reklam, eller Allsång på skansen har jag inte sett, jag har inte ägt en tv de senaste 5 åren. Men jag ser däremot en massa "reklam" om svältande barn, bombade barn, fattiga barn- på andra medier där jag rör mig. Jag säger mest att om du vet med dig att du gör vad du kan, så måste du nog helt enkelt finnas styrkan inom dig att kunna glädjas över ditt eget liv iallafall, trots all påminnelse om hur hemsk världen är på andra ställen. Det är egentligen allt jag försökt få fram. :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[Carpinus]
2014-07-13 11:38
#28

#27  Ledsen om du tar det personligt, det var inte avsikten. Vi får väl enas om att vi lever i en orättvis värld, men att vi alla kan påverka den på något vis. Och om välgörenhetsorganisationerna tycks ha en övertro på travspelarnas förmåga att ändra världen så är det en sak mellan dem och de som säljer reklamplatsen - det är inget vi kan påverka. Man kan ju stänga av ljudet, vända bort blicken eller byta kanal en stund  om man är så blödig som jag…

Kul att du är travintresserad!

Gur4m1
2014-07-13 12:26
#29

Jag tar det personligt när folk går på min person och gör påståenden. Jag var itne den som skapade frågeställningen, bara någon som valde att svara på den så gott jag kunde. 

Eller så kan man välja att uppskatta att man här i väst, även de som har så lite, ädnå har så mycket :)

Hästar är underbara djur, jag anser att all hästsport gynnar hästens status i vårt samhälle.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Carpinus]
2014-07-13 12:52
#30

#28 Ger mig inte på att göra debatten oändlig, kan bara säga att jag inte har "gått på din person" - hur skulle jag kunna göra det det när jag inte vet vem du är och inte heller är intresserad av att veta. Vad jag har bemött är dina åsikter - det är väl en diskussionssida? Nog sagt om detta!

Skulle vara kul om andra travintresserade berättade om hur ni ser på det här med spel kontra samvete - hur känner ni inför alla reklaminslag om nödlidande som sänds i samband med travet?

Upp till toppen
Annons: