Annons:
Etikettspikmästaren
Läst 1641 ggr
[Carpinus]
8/4/14, 11:43 AM

Spikmästaren?

Nu är jag inte med i spikmästaren för tillfället (har dock varit det tidigare), och jag funderar lite över upplägget. Tycker att det är lite tråkigt att den som är favoritkramare gynnas så påtagligt, kanske speciellt vid få deltagare. Den som kopierar tio tidningars tips har god chans att springa hem tävlingen, medan friska chanstagare som Siggelina inte belönas extra när de bjuder på en skräll.

Nu kan  ju invändas att man som tippare inte kan hjälpa att den man tror på blir favorit, men det är inte det saken gäller. Jag tycker att det borde premieras att tänka "utanför boxen", t.ex. dubbla poäng vid tips av en häst som ger mer än fem gånger, både som enkel och fetstilad. Jag tror att det skulle göra tävlingen mer intressant och kanske locka (tillbaka?) de som tycker att tävlingen nu är för förutsägbar.

Annons:
matsli
8/5/14, 9:02 PM
#1

Ja, vi kanske ska skippa fetspik och ge poäng efter oddset (avrundat). T ex om en 372 oddsare vinner så får man 37 poäng. dvs en häst som ger 372 kr på spelad tia.

Exempel:

1, 3 vinnare 23 odddsare = 2 poäng
2. 4 vinnare 48 oddsare = 5 poäng
3. 7 vinnare 572 oddsare (typ Siggelina) 60 poäng

Osv…

[Carpinus]
8/6/14, 9:53 AM
#2

#1 Kan vara en tanke, fast trots allt kanske man skall begränsa till max 10 poäng för en högoddsare, åtminstone om det är få deltagare. Får någon 60 poäng på ett bräde så är det nästan liktydigt med etappseger…

Siggelina
8/7/14, 9:33 PM
#3

Dubbla poäng när spikarna ger mer än 5 ggr i odds är en rolig idé. Tål att tänkas på till nästa nya omgång, oddset kan ju diskuteras också. Mer än 5 ggr dubbla, mer än 10 ggr ger tredubbla kanske. Kom med förslag. Det som blir lite jobbigt är att hålla tungan rätt i mun när man summerar tabellen, dessutom tar det lite längre tid att göra det då.

[Carpinus]
8/7/14, 9:47 PM
#4

#Låter positivt! Varje deltagare är nog så mån om sina poäng att man protesterar om man får för få någon gång…😉

Sedan går det ju att hjälpas åt att vara poängräknare så att inte någon ständigt behöver ta hand om den detaljen.

Siggelina
8/8/14, 8:37 AM
#5

Vi har tre delomgångar kvar på denna omgång, vi kanske ska köra en testomgång nästa vända? Alltså 13 delomgångar med "nya" räknesättet, med början 30/8.

Kan vi enas om att köra dubbla poäng för spik över 5 ggr i odds och trippla poäng för spik över 10 ggr? Två fetspikar skall fortfarande tippas.

Lite kuriosa från Rättviksomgången; Fyra hästar hade gett dubbla poäng Maxmillian Trotter, Nakoda Goj, Pave Loma och Poker Kronos (undertecknad hade med två av dom…hihi)

[Carpinus]
8/8/14, 9:21 AM
#6

#5 Jag är gärna med på testomgången.

Annons:
Klillen
8/9/14, 9:58 AM
#7

Hej

Jag tycker att de later som en utmärkt ide att prova ngt nytt

[Carpinus]
9/20/14, 2:07 PM
#8

Just nu håller vi ju på att testa den nya poängsättningen, och det kanske är lagom att börja att fråga om synpunkter på den när vi kört 7-8 omgångar.

En sak jag funderar över redan nu är stopptiden 13.45. Är det något som är kvar sedan en tid när första loppet gick 14.00, eller hur kommer det sig? Eftersom ingen poängräkning sker omedelbart ändå tycker jag att det borde räcka med stopptid 14.15, för den som vill göra en ändring efter värmningarna t.ex. Dessutom sker det ju en del sena strykningar.

matsli
9/22/14, 8:48 PM
#9

Stopptiden har ingen betydelse för mig.  Jag brukar vara klar med min ranking vid 10-tiden. Det blir för komplicerat att göra om mina system vid strykningar eftersom jag kör reducerat och pysslat med dem i timmar. Det gäller att välja rätt reserver för spelet. Däremot  på Spikmästaren borde man kunna välja reserv då jag inte alltid gillar turordningen. Så nu fick ni förslag på ytterligare en ändring. inget måste men för den som vill borde man få välja reserv vid tidig inlämning.

[Carpinus]
9/22/14, 9:07 PM
#10

Reserver, kan man tänka sig det - vad säger du Siggelina? En lösning  där den som vill ha reserv sätter ut den, medan det blir tendenshästen i vanlig ordning om man inte skriver någon reserv.

Siggelina
9/23/14, 8:10 AM
#11

Bättre med senare inlämning istället (typ 14:20), blir inte så mycket att hålla reda på då. Att sedan hästar stryks efter spelstopp kan vi inte göra något åt tycker jag, bara att gilla läget, och ibland kanske man har tur med turordningen i spikmästaren. Det är ju inte VM vi tävlar i, eller hur?

[Carpinus]
9/23/14, 8:55 AM
#12

#11 Kan väl utan problem ansluta mig till ditt synsätt - vi får se om det kommer fler åsikter. (Utsträckt inlämningstid är vi tydligen alla för hittills!)

Klillen
9/25/14, 11:05 AM
#13

Tycker att utökad tid till 14.20 skulle vara bra. Även om jag som matsli nästan alltid är klar innan kl 10. Reserver nej tack

Annons:
[Carpinus]
9/27/14, 2:20 PM
#14

Eftersom några frångått regeln att skriva ut nummer och namn häst och nöjer sig med enbart numret så är det väl läge att fråga om vi skall stryka att skriva ut hästnamnen i fortsättningen? Personligen tycker jag att det ser lite opersonligt ut och mer åt lottohållet till, men om några vill ha det så är det väl lika bra att alla gör det?  Eller?

[Carpinus]
10/7/14, 10:18 AM
#15

Ännu återstår det några delomgångar i den senaste serien, men det skadar ju inte om vi funderar på om vi skall fortsätta att köra med bonuspoäng i 37 eller återgå till det gamla.

Vad gäller det jag skrev i föregående inlägg så verkar det som om det är OK att bara skriva ut numret, så då ansluter jag mig till den varianten från nu på lördag.

conny j
10/7/14, 7:10 PM
#16

Nr och namn tycker jag det ska vara!

Siggelina
10/7/14, 7:14 PM
#17

Nummer OCH namn ska skrivas! Det går smidigare att rätta då tycker jag. Om det någon gång är nån som är för lat eller har jäkligt bråttom så är det väl så då.

Tack på förhand

MVH Siggelina

[Carpinus]
10/8/14, 11:40 AM
#18

Okej, bra att vi är överens på den punkten! Ett slarv med att missa att skriva namnen kan ju vara OK, men sätts det i system så tycker jag att det kan vara befogat att ogiltigförklara nästa felaktiga bidrag, som vid omstart i travet.

[Carpinus]
10/14/14, 10:00 AM
#19

Det återstår visserligen tre omgångar på den pågående, men förslag till regelskrivning nästa omgång som börjar 8 november finns redan nu under #20. Inlämningstiden förlängd enligt ovanstående förslag, viss redigering av texten har gjorts (tog bort skrytet om att panelen tippar bättre än tidningarna, vilket nog inte är styrkt…)

Föreslår att nästa omgång omfattar 8 delmoment,  med start 8 november och avslutning vid nyår. Sedan blir det dags att göra en rivstart på 2015!

Nu har du chansen att innan årets sista omgång startar om tre veckor komma med synpunkter och förslag. Om ingen hör av sig kommer nedanstående förslag att gälla.

[Carpinus]
10/14/14, 10:03 AM
#20

Regerande mästare är NNN som vann 36:e omgången på XX poäng. Denna omgång omfattar 8 deltävlingar, med start 8 november och avslutning 27 december 2014. Endast ordinarie V75-omgångar på lördagar ingår i Spikmästaren.

Tanken är att vi ska hjälpas åt att hitta bra spikar till våra system i en roande tävlingsform, och så här gör du: tippa en enkelrad genom att svara på detta inlägg senast 14.15  på tävlingsdagen, där du anger två superspikar (i fet stil, alternativt skriva "fet" efter hästnamnet).  Du får 1 poäng för varje rätt, men för varje rätt superspik får du två poäng. Observera det finns bonuschanser - lyckas du pricka in en spik som ger 5,00 ggr i odds eller mer dubblas din poäng, och ger spiken 10,00 ggr eller mer tredubblas poängen. Gäller såväl tunn- som fetspik. (Exempel: sätter du en fetspik som ger elva gånger får du alltså 2x3=6 poäng.) 

Skriv din rad som i nedanstående exempel. (Råkar du skriva fel startnummer på ditt val så är det hästnamnet som räknas, inte minst därför är det viktigt att hästnamnet  anges.)
1: 6 Upp Till Kamp
2: 3 Tömmen Upp
3: 4 Tarras Wahlberg
4: 3 Vallentunas Styggbest
5: 2 Djursholmsspöket
6: 2 Karlssons Klister
7: 13 Bävern Anfaller
Säg att Tömmen Upp, Vallentunas Styggbest och Karlssons Klister vinner, då får du 1+2+1=4 poäng. (Observera att bonus för högodds kan tillkomma, se ovan!)

Om en vald spik skulle strykas och du inte hinner välja en ny innan 14.15 så går ny häst in enligt gällande turordning. Vill du ändra en rad så är det bara att publicera en ny (före stopptiden) - endast den senast lämnade räknas och ditt tidigare förslag i omgången utgår.

Lycka till!

Annons:
[Carpinus]
11/6/14, 7:51 AM
#21

#20 Eftersom inga invändningar inkommit mot småändringarna i reglerna, och ingen verkar ha något emot tillkomsten av bonussystemet så kör vi väl vidare då. Observera att ny stopptid är 14.15!

[Carpinus]
11/8/14, 4:01 PM
#22

Öppen fråga: vi är nu en liten tapper skara på sju som tävlar. För egen del ser jag inte längre än den här omgången, d.v.s. året ut, därefter är det högst osäkert med fortsättning . Någon som har en bra idé hur man kan popularisera Spikmästaren? Vi borde åtminstone vara femton deltagare för få upp trycket lite!

conny j
11/10/14, 3:31 PM
#23

Man kan väl länka till den här sidan på facebook. Jag provar!

conny j
11/10/14, 3:38 PM
#24

Har lagt in en länk på några travsidor på facebook, få se om några nappar!

[Carpinus]
11/10/14, 4:06 PM
#25

#24 Bra idé!👍

[Carpinus]
12/22/14, 10:18 AM
#26

Återstår så en giv av omgång 37 och hela 2014, sedan är det nystart för 2015 där första omgången avgörs på Jägersro den 3 januari. Senaste tävlingsdagen var vi fem som var med, och jag är för min del tveksam till att fortsätta när vi är så få deltagare. I så fall får någon annan ta över sammankallandet, vilket i och för sig  inte är någon särskilt betungande uppgift.

[Carpinus]
1/2/15, 8:57 AM
#27

Har sjösatt en ny omgång till Spikmästaren för dem som eventuellt är fortsatt tävlingssugna men kommer själv inte att vara med i tävlingen eller lägga ut kallelser fortsättningsvis. Lycka till!

Annons:
[Carpinus]
4/19/15, 1:28 PM
#28

Har inte varit med på några omgångar, men jag har ändå kollat in för att se hur den nya poängräkningen fungerat. Jag tycker att det ser ut att vara jämnare nu än tidigare, och tävlingen lever ända in i sista omgången som förhoppningen var med nyordningen. Dessutom är det lite variation på vinnarna, så nu fattas bara att det blir ytterligare deltagare. Då hoppar nog jag också med!

[Carpinus]
7/21/15, 9:58 AM
#29

Tror att det finns en miss i reglerna som de nu är utformade. Jag tycker att det är okej att antalet fetspikar skall vara utslagsgivande vid lika slutpoäng mellan flera tävlande, men det står faktiskt inte i reglerna vad jag kan se.

Dessutom är den tolkningen en produkt av den ursprungliga Spikmästaren, nu har ju även bonuspoängen tillkommit. Hur skall högoddsare vägas mot fetspik? Kanske är det lika tungt vägande att ha satt en högoddsare som ett antal 14/10- vinnare?

Tycker att detta bör diskuteras inför nästa omgång!

Siggelina
7/21/15, 10:24 AM
#30

För enkelhetens skull har flest antal fetspikar varit utslagsgivande. Klart man kan ha högsta oddset men det innebär ett letande efter resultat och odds flera veckor tillbaka, känns lite tidskrävande…

[Carpinus]
7/21/15, 10:47 AM
#31

#30 Man kan ju flytta med befintliga högoddspoäng i eller under varje tabell så behöver man inte leta. T.ex. "bonuspoäng har Maverick fått för en 6,50 oddsare och Pekka för en 7,30-oddsare". Det är ju trots allt inte så många bonuspoäng per serie. Fast fetoddsare som utslagsgivande är det väl i sak inget fel på, men då är det läge att skriva in det. Förslag:

"Om två eller flera har samma slutpoäng vinner den av dem som har totalt flest fetoddsare inprickat. Vid lika antal även där vinner den av dem som prickat in flesta antal bonuspoängare i omgången, därefter högsta odds på bonuspoängare i omgången." 

[Carpinus]
7/21/15, 2:33 PM
#32

För undvikande av missförstånd har mina tankar inte att göra med att de råkade bli mig som Klillen slog på målfoto (jag har redan gratulerat till segern), utan mera att det behövs ett förtydligande av reglerna.

Siggelina
7/21/15, 5:42 PM
#33

Bra förslag ovan Carpinus. Jag tar med det i reglerna när jag lägger in nästa omgång.

Klillen
7/22/15, 9:38 PM
#34

Jag håller med lägg till texten Klillen

Annons:
[Carpinus]
7/22/15, 9:59 PM
#35

Så här då:

Regerande mästare är NNN som vann XX:e omgången på XX poäng. Denna omgång omfattar X deltävlingar, med start DDMM och avslutning DDMM 2015. Endast ordinarie V75-omgångar på lördagar ingår i Spikmästaren.

Tanken är att vi ska hjälpas åt att hitta bra spikar till våra system i en roande tävlingsform, och så här gör du: tippa en enkelrad genom att svara på detta inlägg senast 14.15  på tävlingsdagen, där du anger två superspikar (i fet stil, alternativt skriva "fet" efter hästnamnet).  Du får 1 poäng för varje rätt, men för varje rätt superspik får du två poäng. Observera det finns bonuschanser - lyckas du pricka in en spik som ger 5,00 ggr i odds eller mer dubblas din poäng, och ger spiken 10,00 ggr eller mer tredubblas poängen. Gäller såväl tunn- som fetspik. (Exempel: sätter du en fetspik som ger elva gånger får du alltså 2x3=6 poäng.) 

Skriv din rad som i nedanstående exempel. (Råkar du skriva fel startnummer på ditt val så är det hästnamnet som räknas, inte minst därför är det viktigt att hästnamnet  anges.)
1: 6 Upp Till Kamp
2: 3 Tömmen Upp
3: 4 Bromsklossen
4: 3 Vallentunas Styggbest
5: 2 Djursholmsspöket
6: 2 Karlssons Klister
7: 13 Bävern Anfaller
Säg att Tömmen Upp, Vallentunas Styggbest och Karlssons Klister vinner, då får du 1+2+1=4 poäng. (Observera att bonus för högodds kan tillkomma, se ovan!)

Om en vald spik skulle strykas och du inte hinner välja en ny innan 14.15 så går ny häst in enligt gällande turordning. Vill du ändra en rad så är det bara att publicera en ny (före stopptiden) - endast den senast lämnade räknas och ditt tidigare förslag i omgången utgår.

För slutställningen gäller att om två eller flera har samma slutpoäng vinner den av dem som har totalt flest fetoddsare inprickat. Vid lika antal även där vinner den av dem som prickat in flesta antal bonuspoängare i omgången, därefter högsta odds på bonuspoängare i omgången.

[Carpinus]
8/13/15, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Åkte ut till Vrångö i Göteborgs södra skärgård för att kunna koncentrera mig i fred inför lördagen. Tror konceptet är svårare att tillämpa i november…

[Carpinus]
8/14/15, 4:10 PM
#37

Eftersom V75 t.v. går med första start 16.20 kanske det är läge att flytta fram sista inlämningstid/korrigeringstid till 16.00?

Upp till toppen
Annons: