Annons:
Etiketttrav-snack
Läst 1913 ggr
[Carpinus]
5/24/15, 6:01 PM

Elitloppet 2015

Heat 1:

1. Univers de Pan - Philippe Daugeard

2. Support Justice - Geir Vegard Gundersen

3. Vincennes - Örjan Kihlström

4. Mosaique Face - Lutfi Kolgjini

5. Ustinof du Vivier - Mathieu Abrivard

6. Royal Fighter - Jennifer Tillman

7. Nuncio - Stefan Melander

8. Wind Of The North - Dave Palone

Heat 2:

1. B.B.S.Sugarlight - Peter Untersteiner

2. Nahar - Robert Bergh

3. Bret Boko - Ari Moilanen

4. Maven - Johnny Takter

5. Magic Tonight - Örjan Kihlström

6. On Track Piraten - Erik Adielsson

7. Timoko - Björn Goop

8. Voltigeur de Myrt - Gabrielle Gelormini

Annons:
[Carpinus]
5/24/15, 6:05 PM
#1

Så är då ett års väntan över och startlistorna till Elitloppsförsöken lottade och klara. Vilka tror du går till final, och vem blir segrare i Elitloppet 2015? Om bland annat detta kan du tycka till om i denna tråd!

[Carpinus]
5/25/15, 10:08 AM
#2

Elitloppsvädret verkar bli 15 grader, mulet  och någon skur på söndag enligt YR. Ändå är det bättre än lördag, då både SMHI och norska YR (enligt TT) "varnar för regn och temperaturer runt tio grader, eller strax under". 😕

Fast väderinstituten har ju haft fel förut - bara att hoppas att de har det igen…😎

[Carpinus]
5/25/15, 7:10 PM
#3

Nytt för i år är att det på förhand går att spela på den man tror vinner Elitloppsfinalen.

•  Spel hos ombud och på bana ska göras med kupong för Vinnare/Plats, Tvilling och Trio. Bankod 47 samt lopp 1 skall markeras.

•  Spelet stänger cirka 1 minut innan starten av försöksavdelning 1 (Solvallas lopp 8).

•  Spelet sker i internationell pool.

•  Hästnummer i spellistan för finalen ser ut så här:

1. Royal Fighter, 2. Wind Of The North, 3. Bret Boko, 4. B.B.S Sugarlight, 5. Support Justice. 6. Ustinof Du Vivier, 7. Magic Tonight, 8. Vincennes, 9. On Track Piraten, 10. Mosaique Face. 11. Voltigeur De Myrt, 12. Nahar, 13. Univers De Pan, 14. Maven, 15. Nuncio, 16. Timoko

[Carpinus]
5/26/15, 3:57 PM
#4

#2 Ronden har en något mer optimistisk syn på söndagsvädret. "16 grader, växlande molnighet med goda solchanser" säger de sig ha hört från SMHI och YR.

[Carpinus]
5/30/15, 6:47 PM
#5

Elitloppet 2015 verkar passera obemärkt på Trav i Fokus. 😕

Jag ger mig ändå in på ett tips om utgången, och jag tror att det händer något så unikt som att två ston placerar sig bland de tre första - tror inte det skett sedan 1991, då Peace Corps vann före Kit Lobell (trea där var en häst som hette Brendy, men jag vet inte om även det kan ha varit ett sto).

Mina tre i topp i morgon: 1/ Maven, 2/Timoko, 3/ Vincennes.

LCHFtravaren
5/31/15, 10:39 AM
#6

Mitt hjärta säger att Tillman vinner hela Elitloppet…  men chansen är ju inte överdrivet stor. Nästan hjärtevärmare är Untersteiner och BBS - inte helt otänkbart. Och så Maven med Takter. Och man kan ju inte glömma Timoko som trots allt är titelförsvarare.

Men funderar på att spela på spår 4 oavsett häst.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Annons:
[Carpinus]
5/31/15, 11:26 AM
#7

Mina två singelstreck idag får bli Tekno Odin och R.G´S Thunderbolt.

Dagens bästa spel tycker jag är plats på Timoko (16) på förhandsspelet till finalen (bana 47, lopp 1), där han just nu står i 28-35/10. Jag har svårt att tro att han inte kommer att vara bland de tre.

LCHFtravaren
5/31/15, 12:38 PM
#8

Jag singlar också Tekno Odin men tar For Pleasure As som andra spik.

Absolut borde Timoko platsa men tycker att det är ett rätt öppet Elitlopp i år.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

[Carpinus]
5/31/15, 2:27 PM
#9

#8 Ja, Elitloppet är verkligen svåranalyserat! Fransmännen t.ex. är svåra att sätta in i sammanhanget. Gäller även kuskarna - även rutinerade franska kuskar har en viss förmåga att hamna på vingel på Solvalla.

Hoppas vi slipper fula drivningar idag!

LCHFtravaren
5/31/15, 3:09 PM
#10

YES! Tillman vinner första försöket - vägen är öppen för min hjärtevinnare!

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

[Carpinus]
5/31/15, 3:10 PM
#11

Försök 1: Aldrig i min vildaste fantasi kunde jag tro att Jennifer Tillman skulle reglera det här loppet från dödens med Royal Fighter! Blev ett SM av heatet, mycket p.g.a. att gästerna galopperade eller underpresterade. Vincennes gick i mål med mycket kvar i linorna - räkna inte bort henne i finalen, trots ett svårt spår!

LCHFtravaren
5/31/15, 3:17 PM
#12

Det kommer nog att bli ett smått spännande lopp.

Nuncio verkade också ha mycket kvar.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

[Carpinus]
5/31/15, 3:20 PM
#13

#12 Ja, Nuncio får vi absolut inte glömma! Fick en bra löpning, men känslan är att Tarzan sparade lite på  krafterna. (Därmed förstås inget negativt om Royal Fighter. Vilken utveckling! Kanske är han Sveriges svar på B.B.S. Sugarlight som "Folkets häst"?)

Annons:
LCHFtravaren
5/31/15, 3:32 PM
#14

Riktigt bra gjort av Magic. Maven gjorde det  väl bra men fick jobba lite.

För mitt V75 system var detta nog bästa tänkbara. Överlever man nu de två kommande (gick kort - vågade inte spika trots allt) och spiken For Pleasure As så ser det bra ut!

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

[Carpinus]
5/31/15, 3:38 PM
#15

Bra jobbat med V75, själv missade jag båda försöksvinnarna, men det får man ta!

Lätt vinst för Magic Tonight, och det var ingen bluffseger! Men Maven var tapper med ett opassande lopp, och B.B.S. Sugarlight var inte brukad i mål som det såg ut. Timoko fick kämpa för att ta sig till final - tur för den franska äran! (Tror han är bättre där.) Örjan kör sannolikt Magic Tonight i finalen, så det blir väl någon av de utslagna fransmännen som kör Vincennes?

Nu skall vi heja fram Tekno Odin!

LCHFtravaren
5/31/15, 3:45 PM
#16

Håller med! Nu när Magic fick innerspår får det nog bli tvilling på den blir nog svårt att klippa spets för någon annan.

Nu jobbar vi in både Tekno Odin och For Pleasure As.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

[Carpinus]
5/31/15, 4:04 PM
#17

Tekno Odin var godkänd, men Lannem Silje otroligt bra! Månprinsen A.M. också fantastisk i dödens.

[Carpinus]
5/31/15, 4:08 PM
#18

Finalfältet Elitloppet:

1. Magic Tonight - Örjan Kihlström

2. Royal Fighter - Jennifer Tillman

3. Maven - Johnny Takter

4. Nuncio - Stefan Melander

5. B.B.S.Sugarlight - Peter Untersteiner

6. Mosaique Face - Lutfi Kolgjini

7. Timoko - Björn Goop

8.Vincennes - Eric Raffin

Mina tre i topp tidigare: 1/ Maven, 2/Timoko, 3/ Vincennes.

Mina tre i topp nu: 1/ Maven, 2/Nuncio, 3/ Timoko

LCHFtravaren
5/31/15, 4:16 PM
#19

Tur att jag garderade trots allt men nu lever jag farligt med spik i nästa. Blir väl jackpott igen till nästa vecka - trist med alla dessa jackpottar.

Blir oerhört intressant att se loppet. Magic håller väl ut spets men Lufti kommer i sedvanlig ordning att gasa på. Royal trillar väl ner i rygg - kanske sen lucka. BBS och Nuncio sparat. Känns lite öppet faktiskt.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

LCHFtravaren
5/31/15, 4:30 PM
#20

Fy vad gott! Nu vet jag att denna tråd är för Elitloppet men nu när spiken satt så kan jag kanske få till min sjua.  Sitter hyfsat bra på det i alla fall! Så håll tummarna!

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Annons:
[Carpinus]
5/31/15, 4:32 PM
#21

Walmann låter väldigt "confident"! Per K Eriksson är mer defensiv, men han är redan en vinnare på sitt sätt - lite märkligt att en tränare med hans amerikanska meriter nästan får gå med mössan i hand för att få in några hästar! Kanske är det här vändningen?

Förhoppningsvis slipper vi jackpott nästa vecka…

[Carpinus]
5/31/15, 5:23 PM
#22

#20 Låter som om det gått vägen? Själv fick jag en packe femmor och får vara nöjd med det…🙂 Har chansen att plocka in lite nu i finalen på mina förhandspel, men det är ändå sporten i högsätet nu!

LCHFtravaren
5/31/15, 5:31 PM
#23

Japp gick in! Runt 36' in. Känns fantastiskt skönt faktiskt! Men, nu är det Elitloppet som gäller! Finaste sporten någonsin.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

[Carpinus]
5/31/15, 5:56 PM
#24

#23 Grattis!

Finalen blev väl inte den största sportsligt, men en av de mera spännande med flera bra prestationer bakom vinnaren: Mosaique Face otroligt tapper i dödens, Nuncio heroisk i tredje spår (hoppas han inte blev knäckt nu!), och vad hade hänt om Royal Fighter fått luckan?

Fiasko för tillresande amerikaner och fransmän får man väl säga, frågan är om det går att blåsa upp ballongen så många gånger till nu med hästar från staterna? (Dock inte att förglömma så är ju båda ettan och trean uppfödda i Amerika, men numera acklimatiserade i Sverige,)

[Carpinus]
5/31/15, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Dags att lägga årets elitlopp till handlingarna, och spelet är bara att dra ett streck över - tur jag fick in en slant förra helgen att finansiera helgens lir! Å andra sidan sparade man en slant på att stanna hemma och slippa lägga ut pengar på resor och hotellrum. Sändningen från dagens evenemang tyckte jag var bra, och att ha barskåpet inom lagom avstånd är faktiskt bättre än att trängas i oändliga köer framför ölserveringen.

Nu är det bara 364 dagar kvar till Elitloppet 2016! Kanske återfinns Billie De Montfort, D´One och Al Dente bland deltagarna då?

(Egen bild.)

LCHFtravaren
6/1/15, 8:36 PM
#26

Tyckte det var ett intressant lopp med. Måste säga att hade där kommit lucka för Royal vete katten om Tillman inte hade knäppt segern. Synd att hon inte fick chansen.

Det finns ju några fler lopp i år att se framemot. Hugos brukar ha fina kusar och nästa vecka - kvällstrav med Jämtlands Stora pris. I sista vinner 5 Kalypso Face och JSP  tar allas rikshäst Sanity det.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Upp till toppen
Annons: