Annons:
Etiketttrav-snack
Läst 1546 ggr
Hillcrest
10/9/17, 6:21 PM

Frågor om Monté

Då jag har planer att börja med monté så tänkte jag rådfråga er som är lite kunniga om monté.

Jag är 22år, väger runt 45-50kg och är 1.63cm. 

Kollade lite om montésadlar, men dom har olika vikter så min fråga är, vad ska man tänka på med att köpa montésadel när det gäller vikter?

Annons:
shia
12/11/17, 11:06 PM
#1

Är inte sådär superkunnig jämfört med andra då jag inte har åldern inne än för storhästmonté(är 14. Ridit 4-5 ggr(något intervall å två tre" banjobb"(tyå 1.40 tempo) men läst på en del de år jag väntat(var för lång för russ enligt cm när jag var tio å de just införde 2 cm över, var lite lång för den shettis jag red, men vägde långt under maxgränsen där, men å 35 kg under maxgränsen för russ( kunde med lätthet rida rusd på 115 å högre(inte de supernätta i dressyr men) Du har nog fördel av att vara kort(avudjsuk. Heh 178 cm här. Visserligen bra då jag ser äldre ut å får rida på banan osv men enligt massor ingen fördel å väg 60, har en silco montésadel 750 eller 900 gram(minns inte exakt, men något sådant, något begagnad men i väldigt fint å bra skick samt bra "förstasadel" som passar de flesta hästar (en montéryttare(min idol sen 6 års ålder) å en mer åt lärarhållet kollade upp å hittade den sadeln åt mig i födelsedagspresent) så mitt tips är att be en montéryttare om hjälp att finna sadel! Du bör nog tänka på att ha lite tyngre montésadlar med tanke på din låga vikt. Osv. Be även en duktig montéryttare om hjälp med både träning å ridning!(är jobbigare än man tror, orkade bara 1 varv i 1.40 fart innan mina ben var slut, detta vsr dock under min svårare ätstörningstid och inte ridit monté sen dess pga min ätstörning osv samt skola) viktigt är att hitta rätt teknik för att de ska bli lättare men är svårare å hitta den rätta tekniken:D även att inte rida med för korta läder ibörjan! Försök även hitta en bra tränare med hästar att ha till licens osv! (men även se till å få rida licens åt andra tränare också-större chans å få tävla sen)

Upp till toppen
Annons: