Travskolan, Bergsåker.
Vi har en ganska stor travbana en liten bit från där jag bor. Bergsåkertravet har många stora tävlingar, och Open Trot (tror jag det heter) har också gått av stapeln där.
Men en sak som är rätt unik med Bergsåkertravet, är att de även har en travskola där. Travskolan drivs av kommunen och den används även för daglig verksamhet för barn och vuxna som av olika anledningar inte klarar det vanliga arbetslivet.
Barn och vuxna med olika funktionshinder, både mentalt och fysiskt, "jobbar" också på travskolan.
Min äldsta dotter , som har Autism gad 2.2, praktiserar just nu på Travskolan, och jag brukar följa med henne dit ibland.
Intressant - de verkar ha en mångsidig verksamhet där!
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#1: Jo de har det. Och jag tycker det är så bra att personer med funktionshinder, både fysisk och psykiskt kan få denna möjligheten att komma ut och göra något. Många, framförallt tjejer, gillar ju hästar väldigt mycket.
Travskolan har både större travhästar och ponnysar, Shetandsponny och Russ, som deltagarna, de som jobbar i programmet kallas så, får köra och sköta om.
Rolle är en av Shettisarna som står på travskolan, han är 24 år gammal och han är även skolans maskot. Rolle körs fortfarande, han älskar det och det är fortfarande full fart på honom 🙂
Techno, en kallblodstravare, är min absoluta favorit. Jag älskar kallbloden.
Flox. En av Russen som dottern brukar köra.
Wind. Ett annat Russ. Han har flyttat då han tyckte det var pest och plåga att spännas framför sulky eller vagn
Mormor. En äldre, mycket bestämt, Shettisdam. Hon kan inte köras av alla, hon är tjurigare än tjurigast. Vill hon inte gå, då går hon helt enkelt inte 😉
Bruno. Shetlandsponny. Världens goaste och underbaraste ponny. Han är alla barnens favorit.
Törnrosa. Ett Russ som jag gillar jättemycket, efterspm hon påminner så otroligt mycket om en Nordsvensk i miniatyr 🥰
WP. Varmblod
- Redigerat 2026-08-22 16:24 av Draken
Fina bilder på härliga djur!
#4 "Techno" gissar jag är liktydigt med Önnes Tekno, en bra nordsvensk som vann lopp så sent som i april.
Jajemen. Det är samma kille 😄
Du har redan presenterat hästarna på travskolan, på länken nedan finns ytterligare information om dem.
https://www.travskola.se/skolor/bergsaker-travskola/om-bergsakers-travskola/vara-hastar/
- Redigerat 2026-08-22 18:36 av Fornöga
Har man inte turen att bo nära Bergsåker (Sundsvall) så finns det travskolor på flera håll i landet för den som vill lära mer om livet i travstall.